Canals

El comerç nadalenc davant el canvi tecnològic i cultural

El Nadal apel·la a les retro­ba­des amb la tra­dició i els cos­tums, hàbits fixats a través dels anys. A més, també en la faceta del con­sum, les fes­tes nada­len­ques han gene­rat un relat propi de llocs comuns, referències recur­rents que for­men part del patri­moni fes­tiu. No obs­tant això, tant l'arri­bada de les noves tec­no­lo­gies com la glo­ba­lit­zació cul­tu­ral estan donant lloc a una nova rea­li­tat que subs­ti­tu­eix a les for­mes de con­sum de tota la vida.

L'estudi “Navi­dad Digi­tal”, ela­bo­rat per Pri­va­lia, dóna compte d'aquesta nova rea­li­tat, que ja dóna mos­tres de mar­car una tendència irre­ver­si­ble amb vocació de ser majo­ritària. Segons s'afirma en aquest mos­treig, rea­lit­zat entre mil famílies, nou de cada deu llars empra­ran el canal en línia per rea­lit­zar el 80 % de les seves com­pres nada­len­ques. Aquest per­cen­tatge suposa un aug­ment de deu punts res­pecte al regis­trat l'any ante­rior. L'estalvi econòmic i de temps són les prin­ci­pals raons que esgri­mei­xen els usu­a­ris que es decan­ten per l'entorn en línia per efec­tuar les seves adqui­si­ci­ons. Com es subrat­lla en aquest mateix informe, molts dels par­ti­ci­pants també afir­men que com­prar els regals per inter­net els ajuda a tenir un con­trol sobre la des­pesa final.

Alhora que el digi­tal dilu­eix els con­torns del temps i l'espai selec­ci­o­nat per con­su­mir, també els hàbits del con­su­mi­dor ten­dei­xen a res­si­tuar el calen­dari comer­cial. Dates fins ara des­co­ne­gu­des o irre­lle­vants com el “Black Fri­day” es con­so­li­den cada cop més en la ment del con­su­mi­dor com a referència. Les ven­des del cele­brat durant els últims dies del pas­sat novem­bre van regis­trar un aug­ment pro­per al 30 % res­pecte de l'ante­rior, molt per sobre del 20 % pre­vist pel sec­tor. Les rebai­xes nada­len­ques es tro­ben cada cop més “com­pe­ti­do­res” i per­den rellevància com el moment en què diver­sos sec­tors es juga­ven el tot pel tot. Les ven­des durant les rebai­xes, que han arri­bat a supo­sar més del 35 % del total de ven­des, actu­al­ment no superen el 20 %. Com asse­nyala el direc­tor del grau en Màrque­ting i Direcció Comer­cial de la Uni­ver­si­tat Abat Oliba CEU, Josep Lluís del Olmo, “la lli­ber­tat a l'hora d'apli­car des­comp­tes a les ten­des ha aca­bat amb el con­cepte tra­di­ci­o­nal de rebai­xes”.

No obs­tant això, i mal­grat el seu impa­ra­ble avenç, el comerç electrònic no ha con­quis­tat per igual a tots els sec­tors. Com des­taca una enquesta publi­cada al res­pecte per l'Ins­ti­tut Naci­o­nal d'Estadística (rela­tiu a l'any 2015 i al pri­mer tri­mes­tre del 2016), una de cada tres empre­ses de més de deu tre­ba­lla­dors rea­litza com­pres per comerç electrònic, men­tre que la pro­porció d'empre­ses d'aquesta mena que rea­litza ven­des en línia dis­mi­nu­eix al 20 %. El que resulta inne­ga­ble és que els can­vis tec­nològics i cul­tu­rals, tot i ser de velo­ci­tat i inten­si­tat vari­a­ble segons els sec­tors, són ine­lu­di­bles i recon­fi­gu­ren ínte­gra­ment la rea­li­tat, també la nada­lenca.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia