Una «superbike» de carrer
L'Aprilia RSV4-R és una moto creada per córrer-hi en circuit, però amb la particularitat que es pot matricular i s'hi pot circular perfectament en carretera oberta. Veient-la, sobren les paraules
El circuit d'Imola va ser l'escenari on va ser presentada aquesta màquina de precisió. L'arribada d'Aprilia al campionat del món de Superbikes va revertir en la creació de la versió de carrer més bestial que fins ara ha posseït la marca italiana. I és que el reglament d'aquesta competició estableix que les motos que hi participen han de ser de sèrie, tot i que dotades d'elements de competició. La primera d'aquestes condicions marcava, doncs, el camí que Aprilia havia de seguir. I la marca de Noale va decidir fer l'RSV més potent, fina i precisa possible respecte de la Factory: la versió 4-R.
D'aquella idea n'ha sortit una moto dirigida a la competició, però també apta per circular pels carrers. Una vegada coneguts els seus orígens, no estranya que l'RSV4-R hagi aconseguit ser el centre d'atenció entre el públic amant de les emocions fortes. I que alhora representi un esclat d'optimisme en uns moments en què s'agraeixen aquest tipus de notícies. Una cosa és certa: contemplar aquesta captivadora moto relega a un segon pla les paraules.
Innovació italiana d'alta precisió
L'Aprilia RSV4-R és un exponent d'innovació i precisió per totes bandes. Com és de suposar en una moto de les seves característiques, el que més destaca és el motor de quatre cilindres en forma de V oberta a 65 graus, amb quatre vàlvules de titani per cilindre, refrigeració líquida, gestió electrònica i admissió de combustible amb doble injector. I també amb comandament d'accelerador electrònic Ride by Wire –amb tres modes d'ús, pista, esport i carretera– que equipa des de fa temps els productes de gran rendiment d'aquesta marca.
Però malgrat el que es pugui pensar, la gran virtut d'aquest motor no és ni la cilindrada ni tampoc els exuberants 180 CV de potència. La millor credencial d'aquest propulsor són les seves mides, molt i molt compactes, tant en la zona superior com a la inferior; i també en llargada. Gràcies justament a les dimensions ultracompactes de la zona central, s'ha aconseguit que la moto sigui en conjunt d'allò més estreta, curta i esvelta. Factors importants per a un xassís pràcticament de competició, amb una part cicle nascuda al voltant del motor i un carenat tan exclusiu com minimalista. I si bé el disseny d'aquest xassís no trenca cap motlle –és de doble biga d'alumini–, sí que té una aparença descomunal, amb un basculant més propi de l'alta competició que d'una moto de sèrie que es pot matricular i sortir a la carretera.
Aquesta sensació de magnificència i gran precisió no seria la mateixa si la part cicle no anés vestida amb uns contundents frens de disc firmats per Brembo, una forquilla davantera invertida multiregulable de Showa i un monoamortidor posterior Sachs, també ajustable en moltíssims paràmetres.
Màxim exponent
Tot i que aquesta RSV4-R és el més semblant a una moto de competició, cal deixar constància que encara hi ha una versió superior, denominada Factory, força més cara i dotada d'elements calcats als de la moto que disputa el mundial de superbikes.
Supèrbia motriu
El propulsor de quatre cilindres i 180 CV de potència és tan compacte com un bicilíndric, però acredita un parell (115 Nm) i una acceleració realment desbordants. I tot això gràcies a solucions tècniques pròpies d'un autèntic prototip de competició.
Pur minimalisme
Les solucions estètiques incorporades en aquesta Aprilia estan basades en el pur minimalisme i en la configuració d'una moto totalment esvelta i compacta. És per això que, en aquest cas, l'exercici de disseny –impecable com sempre– havia d'anar un xic més enllà.