Girona batega amb el seu ral·li
Amb 240 equips inscrits, el 71 Rally Motul Costa Brava esdevé una edició de rècord, que referma la capital gironina com a cita de referència de l’automobilisme històric europeu
Durant tres dies a mitjan març, Girona va esdevenir l’epicentre de l’automobilisme històric europeu, amb la celebració de la 71a edició del Rally Motul Costa Brava. La prova, organitzada pel Club RallyClassics, va engegar la temporada europea de ral·lis històrics i va aplegar una inscripció excepcional, de 240 equips. La xifra és un rècord absolut: un ral·li celebrat a la península Ibèrica no havia tingut mai una participació tan nombrosa. I encara en van quedar fora una quarantena d’equips, atès que era materialment impossible encabir-ne més en l’itinerari horari de la prova.
L’èxit de convocatòria del 71 Rally Motul Costa Brava rau en dos factors. D’una banda, la volada que, d’un temps ençà, van adquirint les competicions per a vehicles clàssics; de l’altra, la tirada i l’atractiu de Girona com a nucli del ral·li, i de les carreteres de la demarcació i també de les Guilleries, per on discorre tradicionalment la competició. A banda, és clar, del renom de la marca Rally Costa Brava, curulla de tradició i notorietat, i de l’altíssim nivell de l’organització de RallyClassics, capaç de tirar endavant sense entrebancs una prova d’una elevada complexitat logística complint els exigents estàndards de la Federació Internacional.
Tot plegat es va traduir en aquest rècord d’inscripció, amb un 60% de participació estrangera, de 21 nacionalitats, incloent-hi països com ara els EUA i l’Argentina. A més a més, ha crescut força la implicació femenina, gràcies al programa #MotorDona de RallyClassics, amb la col·laboració de Motul, que vol impulsar la participació de dones en totes les àrees de l’automobilisme clàssic. Enguany va haver-hi 8 dones pilot i 52 copilots, que ja superen el 20% del total de copilots.
La participació va ser extraordinària en quantitat però també en qualitat. El públic va gaudir de valent amb un veritable museu en moviment dels ral·lis històrics i amb la presència d’alguns pilots i copilots de llegenda. Hi destacava el dos cops campió del món Miki Biasion, que a Girona va pilotar el Lancia Rally 037 amb què va vèncer el Costa Brava del 1983. Podeu admirar aquest prototip amb els colors de Totip a la portada d’aquest Especial Motor. La foto està presa a l’aparcament del pont de Pedret, a tocar del nucli antic de Girona, on s’havien habilitat el parc tancat i el podi de sortida i arribada. L’altre epicentre de la prova va ser Fornells de la Selva, escenari del parc d’assistència, al mateix carrer, el del Pla de la Seva, on la setmana entrant se celebrarà la fira Expocasió Girona. Allà hi havia una carpa amb música en directe i un ral·li virtual amb simuladors, a més de jocs infantils a l’aire lliure, furgoteques i una exposició de vehicles històrics del Dakar.
Indrets d’alta volada per a una competició que va discórrer per alguns dels trams més mítics del país, com ara els Àngels (a Girona mateix), Santa Pellaia i Salionç-Sant Grau (dijous 16 i divendres 17 de març), i Osor, Collsaplana i Cladells (dissabte dia 18). Els vencedors absoluts van ser Zippo i Nicola Arena (Audi Quattro) i l’equip català més ràpid, Kim Manresa i Miquel Amblàs (Subaru Impreza 555).
La llegenda del Costa Brava
Creat per la Penya Motorista 10 x Hora el 1953, el Costa Brava és el ral·li més antic de l’Estat. Essent la primera gran cita del calendari europeu, al llarg dels anys va esdevenir una norma no escrita que el pilot que guanyava el Costa Brava acabava sent el campió d’Europa aquell any, com va ser el cas de Miki Biasion el 1983 i molts més pilots. D’ençà del 2005, el Club RallyClassics va transformar la prova en un ral·li per a vehicles històrics.