Canals

1985

Rodona

Maria Bar­bal és d'aque­lles auto­res que veu com una de les seves obres eclipsa la resta. Vint-i-cinc anys després de la seva publi­cació, Pedra de Tar­tera con­ti­nua sent la seva novel·la més lle­gida (se n'han fet prop de 60 edi­ci­ons i ha estat traduïda a deu llengües, entre les quals l'ale­many, atès que a la Fira del Lli­bre de Frank­furt 2007 va ser de les auto­res més cobe­ja­des).

A prin­cipi d'aquest any i coin­ci­dint amb el seu vint-i-cinquè ani­ver­sari, Marc Rosich l'ha adap­tada magis­tral­ment al tea­tre con­tri­buint a difon­dre el que ja és tot un best seller de la lite­ra­tura cata­lana. Pedra de Tar­tera va supo­sar, a més a més, el debut lite­rari tardà de Bar­bal (tenia 36 anys) i de seguida va tenir molt bona aco­llida per part del públic i la crítica. Els pre­mis es van anar enca­de­nant un rere l'altre i va gua­nyar el Joa­quim Ruyra de nar­ra­tiva juve­nil, el premi Cre­xells i el premi de Lite­ra­tura de la Gene­ra­li­tat.

En un any en què va entrar en vigor la llei de des­pe­na­lit­zació par­cial de l'avor­ta­ment, Bar­bal escriu una novel·la de denúncia del mas­clisme inhe­rent a la soci­e­tat cata­lana del segle XX i accen­tuat en un entorn rural. Con­cre­ta­ment va ambi­en­tar la història al seu Pallars natal, apor­tant una mirada nova al relat de la Guerra Civil espa­nyola, una mirada des de la perifèria que també han explo­tat autors com Emili Tei­xi­dor (Pa Negre) i Jaume Cabré (Les veus del Pamano). Un dels atots d'aquesta novel·la rural és la seva llen­gua, un pallarès de prin­cipi de segle que fa les delícies dels filòlegs. Així doncs Pedra de tar­tera és una obra rodona a la qual han seguit títols com ara Mel i met­zi­nes (1990) i Càmfora, un altre èxit de ven­des a la seva sor­tida el 1992. L'últim que ha publi­cat és el lli­bre La pressa del temps (2010).

Pedra de tartera Maria Barbal Columna

Pedra de tartera de Maria Barbal

En la filosofia oriental, ser un gra de sorra en una platja immensa és la màxima aspiració del monjo budista. A Occident, ser una pedra oblidada entre moltes altres en una tartera no és, ni de lluny, el millor dels destins possibles. Una pedra de tartera: així és com se sent Conxa, una dona que de ben joveneta només aprèn a servir i fer tothom content. A casa seva, a l'Ermita, sobren boques i amb 13 anys l'envien a ca'ls tiets a Pallarès. No és fins que coneix Jaume que “ascendeix a persona” (ell li ensenya que primer són les persones i després les coses i no a l'inrevés, com li havien inculcat des de sempre).

Els embarassos s'enllacen però la gran pressió que rep del seu entorn és aconseguir un hereu. El nen es fa home, i l'home “té força per a la terra, per al bestiar, per construir”. Conxa no ho veu gaire clar: en el fons, creu que qui tira endavant una casa és la dona, ella és el pilar de la llar, qui fa i desfà. Amb tot, vol tenir un nen perquè l'home és lliure. Finalment, al tercer embaràs, dóna a llum un baró, en Mateu. L'arribada de la Guerra Civil estronca la vida ja plena de mals presagis i angoixes de Conxa (Jaume, un idealista empedreït, s'ha allistat a Esquerra Republicana i ocupa el càrrec de jutge de pau del poble).

La vida gris, ara sota el franquisme i en l'ambient enrarit en un Pallarès ple d'odis, continua imparable i Conxa continua fent, com cada dia, l'escudella de carn d'olla, fins que s'adona del pas del temps: s'ha fet vella, ha d'abandonar el seu món i seguir el seu fill a Barcelona per viure en una trista porteria.

D'estil depurat i sobri, Pedra de Tartera assoleix moments de gran intensitat gràcies a aquest personatge podríem dir mínim, una dona a la qual el corrent arrossega com una pedra riu avall de la vida, colpida per la guerra i erosionada per un entorn hostil. Una dona de paraules senzilles, i tanmateix d'una gran sensibilitat. A través de la història d'aquest personatge local, inspirat en un familiar proper de Barbal, l'escriptora aconsegueix fer el salt a la història universal.

“Va suposar l'inici de la meva trajectòria literària”

Què va representar aquesta novel·la en la seva carrera quan va sortir?

Va representar el meu primer llibre publicat, vaig fer realitat un somni.

Quin paper juga en el conjunt de la seva obra?

Ha estat la novel·la després de la qual vaig decidir dedicar-me a escriure; és, doncs, la força i l'inici de la meva trajectòria

literària.

La reconeix com la seva obra més reeixida i, si no, quina seria?

Crec que és la més coneguda i valorada entre els lectors de la meva narrativa.

TRIA DE REFERENTS

Al meu cap una llosa

(Proa)

Olga Xirinacs

L'escriptora anglesa Virginia Woolf habita en forma d'absència melangiosa aquesta novel·la de l'autora tarragonina Olga Xirinacs (1936), celebrada per la crítica com una de les seves obres més reeixides (va guanyar el Sant Jordi i el Crítica Serra d'Or). El títol fa referència a un vers del poeta anglès William Cou-per (“Amb l'herbei sobre el pit i al meu cap una llosa”).

Llibre d'absències

(Edicions 62)

Miquel Martí i Pol

Amb aquest poemari, el poeta de Roda de Ter va situar-se entre els més venuts per Sant Jordi d'aquell any. Pertanyent a la quarta etapa de l'autor, Llibre d'absències evoca la mort de la primera muller del poeta, Dolors Freixas. Ho fa des de la perspectiva de la reafirmació de vida a través del dolor pel buit produït per la partida de la persona estimada, una afirmació que reprendrà a Els bells camins.

La torna de la torna

(Empúries)

Carlota Tolosa

Va suposar un sotrac conèixer per primera vegada i de forma aprofundida qui havia estat aquell xicot que havien exe-cutat el 1974, Salvador Puig Antich. El llibre recull una investigació feta per nou estudiants de periodisme sota la direcció del periodista i professor Ramon Barnils. Va ser un dels volums més sol·licitats pel Sant Jordi del 1985 i el 2006 Empúries va fer-ne una reedició.

Enigma

(Edicions 62)

Narcís Comadira

Després d'una primera etapa en què Comadira s'interroga per la situació crítica de l'home modern, en aquest poemari posterior a Àlbum de família (1980) ja ha enfilat una poesia abocada a mirar dins el seu món personal i en la poètica mateixa. Considerada una de les seves obres més transcendentals, Comadira es planteja el sentit darrer de l'home i quin paper hi juga l'art.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.