Canals

Cada vegada més a l'abast

Ford ha dotat el nou Focus d'un avantguardista conjunt de sistemes de seguretat com ara el d'aturada automàtica en ciutat, que només era disponible en automòbils de categories superiors

Tothom sap que mentre es condueix no val a badar, perquè les conseqüències d'una distracció, per petita que sigui, poden ser greus o fins i tot irreversibles. Ara bé, no és cap secret que la tecnologia avança a grans passes i en diferents direccions per aconseguir reduir-ne els efectes. I que igual que ha succeït amb l'antiblocatge de frens, els airbags o el control d'estabilitat, progressivament la tecnologia més innovadora deixa de ser una exclusivitat dels automòbils de categories superiors i es va posant a l'abast de la majoria del públic.

En aquest sentit, Ford ha fet un gran pas en preveure per al nou Focus un conjunt de sistemes de seguretat, entre els quals destaca el d'aturada automàtica en cas que el conductor no reaccioni com cal davant un risc de col·lisió en circulació lenta (fins a 30 km/hora). El denominat Active City Stop –amb el qual la marca americana ha creat un precedent dins el competit segment del Focus– funciona a partir d'un sensor situat en el parabrisa, que capta superfícies reflectores fins a una distància de 12 metres i calcula 50 vegades cada segon la força de frenada que caldria per evitar la col·lisió, segons la velocitat i la distància. Si el sistema dóna per fet que la col·lisió és imminent, redueix la potència del motor –encara que el conductor, distret, continuï prement l'accelerador–, activa els frens, cala el motor i alhora posa en funcionament els llums d'emergència posteriors per advertir del risc els conductors dels vehicles que circulen al darrere.

Tot i que aquest sistema no intervé en cas d'irrupció de vianants en la distància mínima de seguretat –pel simple fet que no són una superfície reflectora– l'aturada total és garantida fins a 15 km/hora i des d'aquí i fins a 30 km/hora, el sistema redueix els danys ocasionats per la col·lisió. Segons el RACC, els sistemes d'advertència, frenada d'emergència i mitigació de col·lisions arriben a reduir un 28% per cent aquest tipus d'accidents, dels quals se'n deriva com a principal lesió les fuetades cervicals.

Elements fonamentals

Més enllà dels coneguts airbags, i els sistemes electrònics d'antiblocatge de frens i control d'estabilitat, cada vegada seran més freqüents en l'equipament de cotxes de tipus generalista dispositius com ara el detector d'angles morts per evitar el risc de col·lisió en maniobres de canvis de carril, els llums adaptatius, els lectors de senyals de trànsit i detectors d'excés de velocitat, i les trucades automàtiques d'emergència en cas d'accident. Els beneficis són prou evidents quan es tracta de circular més segur. I també ho seran els de l'innovador cinturó de seguretat amb airbag inclòs, per als ocupants dels seients posteriors, que Ford ha desenvolupat en el seu programa de recerca de noves tecnologies. En cas de col·lisió es desplega en només 40 mil·lisegons.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.