El petit ésser digital
Ford desenvolupa en format digital el cos d'un nen. L'objectiu és entendre més bé el tipus de lesions que pateixen els menors en cas d'accident de trànsit i treballar en la millora de la seva seguretat
«Els nostres sistemes de retenció estan desenvolupats per reduir lesions greus i morts, i han demostrat ser molt efectius, però continuen havent-hi lesions causades per col·lisions, i com més sapiguem del cos humà més els podrem millorar.» Així s'expressa Stephen Rouhana, cap tècnic de seguretat de Ford, en relació amb el desenvolupament en format digital del cos d'un nen que actualment realitza la marca americana per aconseguir que els més joves puguin viatjar més segurs. El cos digital simularà l'estructura de l'esquelet, cervell i òrgans interns, i en la seva creació s'utilitzen resultats d'escàners TAC i ressonàncies magnètiques practicades a nens «per entendre millor les peculiaritats de les seves lesions», diu Rouhana. La complexitat de desenvolupar digitalment un cos humà queda prou entesa si es té present que el d'un adult va requerir a Ford onze anys de feina. Rouhana explica: «És com construir el model d'un cotxe, començant per la geometria de la superfície de cada component i cada subcomponent que contingui. En aquest cas, la geometria del cos humà i els òrgans interns.»
Els insubstituïbles «dummies»
Els models digitals humans només són utilitzats en investigació, mentre que els maniquís (dummies) continuen sent insubstituïbles en les proves d'impactes de vehicles, en què reben tot l'efecte real de les forces de col·lisió. El primer maniquí de què es té referència en una prova de xoc va ser creat l'any 1949 per les forces aèries dels Estats Units per provar els seients ejectables dels avions de caça. Poc després, el departament d'investigació i enginyeria de Ford va desenvolupar els seus primers dummies, dotats d'instruments electrònics –imitaven el cervell humà– i esquelet d'acer recobert de plàstics de diferent duresa, per simular teixits musculars i pell. No cal dir que, amb les exigències de seguretat actuals, aquests ninots estan fets amb una tecnologia de gran complexitat. El denominat Hybrid III de Ford té una columna vertebral formada per discos metàl·lics, coll articulat, caixa toràcica d'acer i genolls que responen com els reals. I els usats en proves d'impactes laterals inclouen més de 220 sensors diferents. Per això el seu preu pot superar els 50.000 euros.