Cal redreçar la situació
És evident que al mercat del motor li convé un bon cop de volant o un decidit gir de manillar per redreçar l'adversa situació que travessa des de fa temps. Segons un informe del Gremi del Motor de Catalunya, l'any passat hi va haver un descens del 18,62% de matriculacions de turismes i tot terrenys. I encara pitjor en el sector de les dues rodes, amb una disminució del 19,25% en el nombre de matriculacions de motos i del 38,58% en les vendes de ciclomotors.
La incertesa dels temps actuals, la precarietat laboral i la restricció dels crèdits, hi tenen molt a veure. Però també la falta d'ajudes de l'administració a l'adquisició de nous vehicles i a fomentar la renovació d'un parc mòbil cada dia més envellit, amb tot el que representa en perjudici de la seguretat viària i del medi ambient. Potser hi haurà qui es pregunti com és possible reivindicar ajudes just en aquests moments en què sembla que només se'ns vulgui inculcar austeritat i contenció. En aquest sentit, els números són prou clars: de mitjana, cada cotxe venut representa uns 3.000 euros d'impostos i qualsevol ajuda que no arribi a aquesta xifra seguirà reportant un ingrés impositiu, alhora que reactivarà l'economia i incentivarà la productivitat i la creació –o, com a mínim, la no-destrucció– de llocs de treball. Ara bé, també cal dir que és fonamental que l'ajuda arribi per via directa i no finançada a través dels concessionaris, per evitar repetir les greus conseqüències –avançar molts diners i tenir grans dificultats per recuperar-los– que en el seu dia els va comportar el Pla 2000E.
És l'administració la que ha de moure fitxa, perquè les marques ja fa temps que ho estan fent, aportant constantment novetats al mercat –l'any en què acabem d'entrar no serà una excepció– i oferint-les a una difícilment millorable relació entre qualitat i preu. De moment, una bona notícia per als catalans ha estat l'aprovació del Parlament de Catalunya d'una part de la denominada llei òmnibus, la que permet l'accés de vehicles de motor als camins i pistes forestals de menys de quatre metres d'amplada i amb la qual el sector de la moto agafarà a casa nostra una mica d'aire. No tenim cap dubte que el respecte pel medi ambient és perfectament compatible amb la possibilitat de gaudir-lo al manillar d'una moto, sense sentir-se perseguit ni tractat de delinqüent.