Més important del que sembla
El parabrisa és un element de gran importància en la rigidesa estructural del vehicle. D'aquí prové la necessitat de prendre mesures i actuar en conseqüència en cas de danys, per petits que siguin
Segons un estudi de Carglass –companyia que pertany al grup Belron, líder mundial en reparació i substitució de vidres d'automòbil–, un 6,65% dels automòbils de Catalunya van tenir l'any passat algun tipus de dany al parabrisa, element de gran importància en la rigidesa estructural del vehicle, així com per al correcte funcionament dels airbags frontals en cas d'accident. Carglass tipifica els danys en quatre classes, des del desgastament –sense més conseqüències– fins a esquerdes causades per un impacte de molt forta intensitat i que la majoria de les vegades obliguen a canviar el parabrisa. I en la zona intermèdia hi ha aquella mena de trau que l'esmentada companyia denomina ull de bou (amb esquerdes o sense).
Segons quin sigui el dany, l'estructura del parabrisa pot perdre fins al 70% de la seva resistència, però els actuals vidres laminats tenen l'avantatge de poder ser reparats. Carglass aconsella fer-ho sempre que sigui possible, ja que reparar surt molt més barat que substituir el vidre (fins a un 80%), alhora que és una operació més ràpida i molt més sostenible mediambientalment: la fabricació, la distribució i el muntatge d'un parabrisa generen 39,1 quilos de CO2, valor que la reparació rebaixa fins a 4,0 quilos.
La tecnologia aplicada al parabrisa anirà cada vegada a més. Es preveu que d'aquí a sis anys més d'un milió de vehicles a Europa incorporaran el head-up display, projecció de dades directament en el vidre, just en el camp de visió del conductor.
Compte amb la graveta solta
L'estat de l'asfalt, en el qual hi tenen una relació directa les inversions de manteniment, i els impactes per graveta solta són en un 80% dels casos l'origen de desperfectes en el parabrisa dels vehicles. El més recomanable si es circula en aquestes condicions és deixar una bona distància respecte del vehicle que va al davant i també reduir la velocitat per evitar el risc de danys als que vénen en sentit contrari. Un altre factor que pot alterar la conservació dels vidres és la temperatura extrema (calor o fred). Fins i tot l'aire condicionat o la calefacció del vehicle poden agreujar les conseqüències d'un petit impacte.