Una decisió racional
Toyota ha traslladat la tecnologia híbrida al Yaris, amb la qual funciona més de la meitat del temps en mode elèctric. Ben equipat de sèrie i amb preu d'allò més interessant, de reclams no n'hi falten
Quan ara fa poc menys de deu anys vam provar per primera vegada el Toyota Prius, vam pensar com seria d'interessant veure aquella tecnologia híbrida aplicada a un cotxe de caràcter més urbà i preu molt més assequible. I com que un dels grans esculls en aquella època, el volum de les bateries, ha quedat superat, per fi ha arribat el moment de donar la benvinguda al Toyota Yaris Hybrid, el primer model del segment B que combina un motor de gasolina i un altre d'elèctric per acreditar un consum de combustible en ciutat de només 3,1 l/100 km sense renunciar a cap de les seves condicions: ampli dins l'habitacle i amb un maleter d'allò més correcte en funció de les contingudes mides externes del cotxe.
Són els grans arguments a favor del Yaris Hybrid, l'adquisició del qual sempre obeirà a la decisió racional de qui l'hagi valorat com un utilitari ideal en ciutat i més que suficient per moure's fora d'ella quan les condicions familiars permeten posseir un cotxe d'aquest format. És per això que el Yaris Hybrid té molt per convèncer en un ampli ventall de públic amb sensibilitat ecològica –al marge de quina sigui l'edat– i majoritàriament no disposat a renunciar a la seguretat i un equipament com cal. Si, com afirma Toyota, més de la meitat dels clients de l'Auris híbrid procedeixen d'altres marques, previsiblement aquest Yaris prosseguirà el mateix camí. La marca japonesa preveu que l'any que ve la versió híbrida acapararà el 20% de les vendes d'aquest model a Europa.
La part frontal atorga a l'Hybrid una personalitat pròpia envers els seus germans de la tercera generació del Yaris, alhora que contribueix a millorar-ne l'aerodinàmica, que acredita un Cx de 0,286. I dins l'habitacle, uns quants detalls en tonalitat blava –monitor central, quadre d'instruments, repunts al volant i la tapisseria, pom del canvi...– aporten un atractiu afegit a la bona qualitat dels acabats. La versió d'accés (Active) inclou control d'estabilitat, set airbags, climatitzador dual, sistema Toyota Touch i Bluetooth com a equipament de sèrie. La superior, Advance, costa 1.700 euros més i hi afegeix suspensió i direcció esportives, llandes de 16 polzades, botó d'engegada i aturada del motor, tapisseria mixta de tela i cuir, sensors de pluja i d'encesa de llums i àudio Premium JBL.
Atenció pel detall en els components del sistema híbrid
A diferència dels dos altres models híbrids de Toyota –Prius i Auris–, el motor tèrmic del Yaris és de menor cilindrada i més curt i lleuger que l'1.8 d'aquells, del quals manté el bloc. Les menors dimensions d'aquest cotxe han obligat a cuidar tots els detalls del sistema híbrid. Per exemple, el conjunt que formen la transmissió per variador i el motor elèctric és el més compacte que ha desenvolupat la marca japonesa. I posats a optimitzar, el fil de les bobines no és rodó sinó pla. La bateria també és de mides reduïdes i això ha permès encabir-la sota la banqueta posterior i mantenir el volum del maleter del Yaris convencional. La bateria, de 144 V, és d'hidrur de níquel –per abaratir preus–, i malgrat ser més petita que la de l'Auris és més eficient en recàrrega. Segons Toyota, el motor elèctric actua sol en el 66% dels desplaçaments urbans i, és clar, aporta més empenta en acceleració.