La metamorfosi total
A banda del nom i la tracció davantera no cal buscar més punts en comú entre el nou Classe A i cap dels seus antecessors. Canvien radicalment el concepte, les formes, la tecnologia i també el tipus de públic a qui va dirigit, ara molt més jove
No només la natura i la mitologia ens ofereixen exemples de metamorfosi. El que ha fet Mercedes-Benz amb la seva Classe A també ho és. Fins al punt que sembla totalment fora de lloc considerar-la com la tercera generació d'aquell model que va néixer fa quinze anys amb forma de monovolum i que va tenir un gran èxit comercial però que, segons dades de la marca alemanya, va satisfer un públic amb una mitjana d'edat de 59 anys. Des de fa un temps Mercedes-Benz s'ha proposat conquerir un tipus de client molt més jove. El canvi de filosofia ja s'ha anat veient en determinats models nous però del que no hi ha cap dubte és que amb aquesta Classe A, dirigida eminentment a gent menor de 40 anys, arriba al seu punt culminant. Si altres marques alemanyes ja ho havien fet, per què aquesta se n'havia d'estar?
De fet, arribar més tard al mercat dels compactes premium ha permès a la firma de Stuttgart tenir unes excel·lents referències del que ha d'oferir. Una gamma àmplia –de moment amb sis motors i canvi manual de sis marxes o automàtic 7G-DCT de doble embragatge–, un equipament com cal i un munt de possibilitats de personalització, d'aquí les tres línies d'equipament i disseny i la llarga llista d'opcions. Per descomptat, l'alt nivell de qualitat és tan present en la definició més bàsica com en l'AMG Sport, una denominació que ja ho diu tot i que associada al motor A 250 transforma aquest model en un autèntic esportiu, tant d'aspecte –detalls en la carrosseria i al·lusions a la fibra de carboni al davantal i quadre de rellotges, seients especials, tapisseria amb repunts de contrast, etc.– com en qualitats sobre l'asfalt. L'hem pogut provar bé i hem d'admetre que tornar la clau ens va fer força recança. Oi que no cal dir més?
Els sis motors, tots de quatre cilindres, que configuren la gamma de la nova Classe A són una meravella en eficiència, d'aquí la denominació de Blue Efficiency per a tots ells. L'A180 CDI amb canvi manual dóna 17 CV més que l'anterior 160 CDI i el consum i les emissions baixen un 22%. En el cas de l'A 220 CDI, que arribarà el desembre i portarà només el canvi 7G-DCT, la xifra baixa un 25%. I si ens referim als propulsors de gasolina –tots amb injecció directa, sobrealimentats per turbo i amb unes xifres de parell realment notables– hi ha valors encara superiors, com ara el 26% de l'A 200, tot i rendir més potencial que el seu antecessor.
Una engrescadora proposta de pagament
Encara que apunti cap a un tipus de client més jove del que és habitual en la marca, el que no farà Mercedes-Benz serà abaixar el nivell en equipament de seguretat. Per això, tota la gamma del nou Classe A complementa els elements habituals (airbags, control d'estabilitat, etc.) amb sistemes d'alerta de cansament del conductor i d'advertiment de risc de col·lisió, llums de xenó i capó davanter actiu per protegir els vianants. I com que són moda les pantalles tipus tauleta, la d'aquest model no passa inadvertida. Mercedes-Benz proposa una llaminera fórmula de pagament, amb una entrada que en la versió més bàsica és de 6.528 euros i una quota de 220 euros durant 36 mesos, després dels quals hi ha diferents opcions per liquidar la resta. També ofereix un contracte de manteniment durant tres anys (20 euros al mes), del qual només queden exclosos els pneumàtics.