Canals

Una etiqueta que cal llegir

Des d'aquest mes els pneumàtics nous que es venen als països de la Unió Europea han de portar l'etiqueta oficial d'informació tècnica. El medi ambient i la seguretat en diran bé

Que siguin segurs, que durin com més millor i que ajudin a reduir la despesa en combustible. Aquestes són les tres condicions que més prevalen entre els propietaris d'un automòbil quan arriba el moment d'haver-hi de canviar els pneumàtics. Així ho expressa l'anàlisi realitzada pel RACC i Michelin després de l'entrada en vigor –el dia 1 d'aquest mes– de l'obligatorietat que els pneumàtics que es comercialitzen a la Unió Europa portin l'etiqueta oficial d'informació tècnica. Les úniques excepcions són els pneumàtics recautxutats, els específics per a tot terreny, els de competició, els de claus i els destinats als vehicles de col·lecció. L'esmentada etiqueta té l'efecte d'autocertificació de cada fabricant i facilita a l'usuari conèixer determinades característiques del producte sempre relacionades amb la seguretat i el medi ambient.

Amb la consecució d'aquesta llei del Parlament Europeu, l'eficiència energètica ha deixat de ser cosa dels electrodomèstics i habitatges o edificis de nova construcció i arriba a un important paràmetre del transport per carretera. Lògic si es té en compte l'impacte que l'ús del pneumàtic representa en el medi ambient. I és que la resistència al seu fregament amb l'asfalt té una relació directa amb el consum de combustible, un 20% en els turismes i més del 30% en els cas dels camions. Dit d'una altra manera, un de cada cinc dipòsits omplerts en un turisme se'n va en això.

Del verd al vermell.

Els tres punts que avalua l'etiqueta són la incidència del pneumàtic en el consum de combustible segons el seu coeficient de resistència al rodament (CRR), la distància de frenada sobre asfalt mullat i el soroll, expressat en decibels. Els valors òptims són els marcats amb color verd en l'escalat. En aquest sentit, cal tenir present que a partir del novembre del 2014 no es podran adquirir pneumàtics amb valoració G (ja han deixat de ser homologats) i que quatre anys després succeirà el mateix amb els de tipus F. La següent dada és prou reveladora: en un turisme que consumeixi una mitjana de 7 litres/100 km, un pneumàtic de la categoria A estalvia un 7,5% de combustible respecte d'un de la classe G.

Les diferències són encara més notables en l'avaluació de frenada sobre mullat: segons l'estudi referit, és d'un 30% (uns 18 metres) entre un pneumàtic de la categoria A i un de la G. En aquest apartat, els qualificats com a F ja han perdut l'homologació i no podran ser comercialitzats a partir de l'1 de novembre del 2014. Pel que fa a la incidència acústica, com menys barres de color negre tingui, menys contaminació acústica provocarà; així de senzill.

Buscar l'equilibri.

La conclusió de tot això és que com més amunt veiem la clau de qualificació, més eficient és el pneumàtic en consum i rendiment en condicions delicades. A partir de la zona groga no és aconsellable perquè les prestacions deixen molt a desitjar. En adquirir pneumàtics nous també cal buscar el millor equilibri possible entre els dos conceptes principals perquè es pot donar el cas que tinguin una bona qualificació en eficiència però que deixin força a desitjar en seguretat. L'estudi del RACC i Michelin considera que per a una informació més completa seria imprescindible un quart indicador, en referència a la durabilitat del pneumàtic.

Qualitats alterades

Servirà de ben poc utilitzar pneumàtics ben qualificats en eficiència i en adherència si no es tenen presents els valors de pressió d'inflat que recomana el fabricant. L'estudi del RACC i Michelin indica que, si no es respecten, un pneumàtic de categoria A pot esdevenir comparable a un de la G. És a dir, que les seves propietats passen d'un extrem a l'altre. I en aquest sentit són interessants les dades de la campanya de revisió de pneumàtics que l'any passat va realitzar Michelin a l'Estat espanyol. Un 36% dels 57.000 vehicles examinats duien almenys un pneumàtic amb pressió incorrecta. Les conseqüències afecten directament la seguretat, el consum (un 20% menys de pressió l'incrementa un 5%) i la vida del pneumàtic, que es pot escurçar una quarta part. Cal, doncs, tenir cura almenys una vegada cada mes de revisar els pneumàtics, tant la pressió com la profunditat del dibuix i l'estat de les bandes laterals, propenses a pessics i fissures.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.