línia de préstec pública
Nova estratègia per a la marca turística
El sector aviat tindrà el full de ruta adequat per alinear les polítiques públiques amb les accions de la iniciativa privada per reforçar la indústria i la marca Catalunya
El sector turístic està a les portes de tenir un full de ruta que alinearà les polítiques públiques i concertarà les accions de la iniciativa privada en l'objectiu comú de reforçar la indústria i la marca Catalunya en un context de competència creixent i amb la mirada fixada a l'any 2020. Els treballs finals del pla de turisme de Catalunya (2012-2020), que serà l'eina que determinarà la política turística de tota l'administració –i no només de la directament implicada–, estan pendents d'aprovació del govern.
El pla consta de dos documents bàsics: el pla estratègic de turisme de Catalunya i el pla de màrqueting turístic. El primer estableix les fites i les directrius per orientar el sector, i el segon és l'instrument de comunicació de tota estratègia de marca turística, però que Catalunya no ha tingut fins ara. La directora general de Turisme, Marian Muro, subratlla com una de les principals virtuts d'aquest cos normatiu la seva capacitat d'adaptar-se als canvis que hi pugui haver en els pròxims anys.
A més, el document recolza en tres eines d'ordenació, estructuració i vinculació efectiva de polítiques, projectes i iniciatives turístiques de Catalunya: el pacte nacional per al turisme, l'actualització de la llei de turisme i el pla territorial sectorial. Un cop el govern doni el vistiplau del pla, ja es podrà procedir a fer efectiva la participació dels agents públics i privats del sector turístic, que en alguns casos ja ha començat, per exemple, en el si de l'Agència Catalana de Turisme, un consorci públic i privat.
Catalunya és, en conjunt, una destinació madura, diversa i en expansió, que té com a repte principal reforçar la qualitat del turisme català, fent-la compatible amb la quantitat de turistes que rep.
El pla estratègic de turisme de Catalunya ha de definir el model turístic que ha de tenir Catalunya als propers anys, així com els principis directors que orientaran l'acció dels agents públics i privats del sector, i molt especialment de la Generalitat de Catalunya.
Amb aquest horitzó, el pla estratègic perseguirà els objectius següents:
‡Potenciar la marca Catalunya als mercats europeus i mundials.
‡Desestacionalitzar l'oferta turística.
‡Cercar l'equilibri territorial.
‡Crear les claus per tractar les marques turístiques territorials i la seva vinculació amb el territori i amb la marca Catalunya.
‡Modernitzar les infraestructures i serveis turístics.
‡Crear un model basat en la qualitat de l'oferta abans que en la quantitat de recursos, amb l'objectiu d'incidir en la sostenibilitat del model economicoturístic.
‡Mantenir i aprofundir la col·laboració amb el sector privat, i refermar la coresponsabilitat publicoprivada.
‡Fomentar l'ocupació i riquesa generades amb el turisme.
‡Sensibilitzar la població catalana respecte del paper rellevant del turisme en l'economia del territori.
Es tracta de crear un model que permeti que Catalunya mantingui la posició de lideratge entre les primeres destinacions turístiques internacionals.
El pla de màrqueting. Per primera vegada, Catalunya tindrà un far que orientarà les seves accions de promoció exterior. Els principals objectius d'aquest pla són millorar la competitivitat de l'oferta turística catalana; augmentar l'eficàcia de la promoció turística a través, entre d'altres, de la innovació i el desenvolupament de productes específics per a públics segmentats; facilitar el procés de compra; i la prestació de serveis en forma de cadena d'experiències sense ruptura, amb un alt valor afegit. El pla també ha d'identificar els mercats emissors prioritaris així com els canals de distribució –tradicionals i alternatius– i les eines tecnològiques més adients.