Les xarxes socials fan via
nova promoció.La comunicació 2.0 està tenint una notable incidència en la indústria del lleure a Catalunya
L'ACT vol continuar explorant les possibilitats de la comunicació 2.0.
La comunicació 2.0 ha tingut una incidència especial en l'àmbit de la indústria del lleure, per això des de 2011 l'ACT ha dut a terme múltiples accions amb què ha anat impulsant el posicionament en línia de la marca Catalunya. Aquesta tasca s'ha dut a terme a través del canal Catalunya Experience, que engloba les plataformes Facebook, Twitter, Youtube, Flickr o Instagram. L'ACT ha aprofitat el potencial d'aquestes noves eines per reforçar la comunicació de les accions promocionals convencionals per poder guanyar més difusió i millorar-ne els resultats. Però l'aposta és sobretot que la comunicació en línia tingui la seva pròpia expressió, perquè encaixa molt bé en el missatge turístic, que té una càrrega emocional important i que s'alimenta de la necessitat que tots tenim de compartir experiències. A més, amb pocs recursos –de vegades, cap ni un– els resultats poden ser molt importants, aspecte no gens menyspreable en les actuals circumstàncies de contenció pressupostària. El pla de màrqueting per als propers tres anys que està elaborant l'ACT preveu orientar cap a internet (web, xarxes socials, blocs, etc.) la meitat del pressupost per promocionar Catalunya a l'exterior. Actualment només prop del 10% dels 16 milions que l'entitat gastarà enguany es destinen a la comunicació 2.0.
Entre les formes originals de promocionar el país que ha dut a terme recentment l'ACT, destaca la que es va adreçar als usuaris de la xarxa Instagram, de compartir fotografies. L'experiment va començar amb una invitació d'alguns dels usuaris d'Instagram més actius del món per passar uns dies visitant alguns dels racons més bells de Catalunya. Les 700 fotos que van fer durant aquella estada van aconseguir gairebé dos milions d'impactes. Posteriorment, la invitació es va fer extensiva a tothom i aleshores el còmput de fotos va arribar a les 55.000 instantànies i 21 milions d'impactes. “Si intentem buscar els mateixos objectius de comunicació amb mitjans tradicionals la inversió hauria estat molt elevada”, assegura el director de l'ACT, Xavier Espasa. En aquest cas, el cost va ser pràcticament nul.
L'experiència de convidar referents de xarxes socials s'ha repetit en l'àmbit dels blocs turístics, la versió moderna de les revistes de viatges. La Generalitat ha fet d'amfitriona d'alguns dels blocaires més seguits a la xarxa, els ha fet viure determinades experiències que després han traslladat als lectors a través dels relats viscuts. L'ACT vol continuar explorant les possibilitats de la comunicació 2.0.