Prou víctimes innocents
Encara hi ha un considerable nombre de pares que admeten que viatgen amb els fills sense dur-los asseguts com cal i ben cordats a la seva cadireta. Costa d'entendre, però així és la realitat
El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i Jané, empresa pionera en l'anàlisi de l'accidentalitat infantil a través d'un laboratori d'investigació propi, volen contribuir perquè el nombre de nens morts en accidents de trànsit l'any 2020 a l'Estat espanyol sigui zero. Objectiu lloable i per al qual encara hi ha un bon marge de temps. Ara bé, a banda dels esforços i la investigació que es puguin dur a terme per millorar l'efectivitat dels sistemes de retenció infantil (SRI), hi ha un altre factor capital: la conscienciació dels adults. En aquest sentit, és lamentable que un 36% de les cadiretes infantils als automòbils no s'utilitzin correctament, amb una notable incidència –43,6%– entre el grup de nens de menor pes, és a dir, fins a 13 kg. I, pitjor encara, que un 10% dels pares admetin que no sempre viatgen amb els nens asseguts com cal o correctament cordats amb el cinturó o arnesos de seguretat. I aquí no val el típic i inútil argument dels desplaçaments curts o únicament en zona urbana.
Aquesta és una de les dades que revela el setè i més recent estudi fet conjuntament entre el RACC i Jané, a partir d'una enquesta directa a 532 pares i 756 observacions dels SRI realitzades en zones d'oci, escoles i hospitals de Barcelona i Madrid. A més, únicament una tercera part dels enquestats van afirmar que tenien present la renovació i adequació del SRI segons l'augment d'edat i pes del nen, precaució amb què es manté en perfectes condicions la utilitat del dispositiu, tant en instal·lació dins el vehicle com pel que fa a la tensió dels cinturons.
Actualment, la legislació obliga a utilitzar els SRI però, en canvi, no fa cap referència a la seva correcta utilització. És per això que el RACC i Jané recomanen que per obtenir la màxima efectivitat es tingui més en compte el pes del nen que no pas l'edat. I també que els pares eduquin i sàpiguen incentivar els més petits perquè entenguin la conveniència –per damunt de l'obligació– d'utilitzar sempre i en correctes condicions les seves cadiretes. També és aconsellable que abans de tancar la compra d'una cadireta es comprovi que és la més adequada per les característiques físiques o l'edat del nen. I una vegada instal·lada dins el cotxe, revisar-ne sovint la fixació. Podeu veure l'informe complet i el vídeo dels crash-test a www.racc.es.
Cinturons i arnesos, ben tibats
L'estudi del RACC i Jané informa que els defectes més importants en la utilització dels sistemes de retenció infantil, tant en freqüència com per les greus conseqüències que en poden derivar en cas d'accident, són dur més balders del compte l'arnés i el cinturó (13,7 i 3,8%, respectivament) i el mal guiatge dels cinturons (6,9%), irregularitats que van disminuint a mesura que augmenta l'edat del nen. I un altre defecte que s'observa en un 3,7% dels casos és que el cinturó passa per sota el braç del nen, amb la qual cosa la seva eficàcia encara és menor. Quines són, però, les conseqüències que això pot tenir en cas d'accident? Les proves realitzades al laboratori d'investigació de Jané permeten confirmar que l'arnés i el cinturó balders poden propiciar lesions greus al cap als grups de nens compresos entre 9 i 18 quilos, les quals es poden fer extensives a la zona toràcica en la franja de pes entre 15 i 36 kg. I el guiatge incorrecte dels cinturons comporta el mateix risc de lesions al cap entre els més petits (0 a 13 quilos) i a partir d'aquí la zona més vulnerable és la toràcica. La importància que té revisar sovint la fixació de la cadireta queda certificada per una altra dada de l'estudi a què ens referim: un 47% dels nens van mal asseguts entre el grup de pares que no revisen mai el sistema.