El punt de trobada per a projectes i inversors
DIVUITENA EDICIÓ. Al Fòrum d'Inversió, que organitza anualment la Generalitat, s'hi presentaran 21 emprenedors del sectors de ciències de la vida i salut, tecnologies netes i TIC
El pròxim 29 de gener l'Auditori AXA de l'Illa Diagonal de Barcelona acollirà una nova edició, la divuitena ja, del Fòrum d'Inversió que organitza la Generalitat de Catalunya a través d'ACC1Ó.
En aquest temps el Fòrum d'Inversió s'ha convertit en un dels clars referents del finançament a emprenedors, posant en contacte nous projectes amb business angels i fons de capital risc. En l'edició passada el Fòrum va reunir a més de 600 persones i es van presentar els 21 millors projectes, seleccionats prèviament per ACC1Ó, als més de 200 inversors privats i fons de capital risc presents.
A banda dels 21 projectes seleccionats per presentar-se als inversors durant el Fòrum, el Departament d'Empresa i Ocupació tria un grup més gran de 50 empreses per publicar en un catàleg de projectes que es difon a plataformes, butlletins i xarxes socials, amb una audiència global de més de 30.000 persones.
Tots els projectes seleccionats han de tenir la seu social a Catalunya, disposar d'un pla de negoci detallat (amb projeccions financeres) i tenir l'empresa en funcionament i en una fase inicial. A més els projectes han de ser dels sectors de ciències de la vida i de la salut, tecnologies netes i TIC.
Tots els assistents al Fòrum tindran accés al catàleg, que també es farà arribar als principals fons de capital risc i Xarxes d'Inversors Privats de Catalunya (XIP). Les set xarxes que agrupa la XIP són la Xarxa d'Inversors de l'IESE, Business Angels Network Catalunya, ESADE BAN, Barcelona Business Angels, Eix Technova, Keiretsu Fòrum Barcelona i Xarxa SeedRocket.
Els 21 projectes seleccionats per ACC1Ó per al Fòrum d'Inversió del proper 29 de gener disposaran d'un minut cada un per presentar-se davant els inversors. Un cop presentats el públic assistent al Fòrum escollirà nou d'aquests projectes (tres de cada sector) que tindran l'oportunitat de tornar a presentar-se davant del públic, aquest cop més extensament.
Més contactes. Entre les novetats d'aquesta XVIII edició del Fòrum destaca la celebració d'un espai de networking “tothom amb tothom”.
L'objectiu és facilitar la trobada entre emprenedors i inversors, així com entre inversors i entre emprenedors. Mitjançant una plataforma electrònica de creuament d'agendes, tots els assistents al Fòrum tindran l'oportunitat d'agendar reunions de 8 minuts amb qualsevol dels participants.
Una altra de les novetats per a aquesta propera edició serà el reconeixement als millors emprenedors. En edicions anteriors ACC1Ó, juntament amb el patrocini de Deloitte, atorgava un premi al projecte més votat pel públic, i que el 2011 va guanyar Friend2Friend, basat en el disseny de campanyes de social media marketing i aplicacions a les xarxes socials.
Enguany, però, el ventall de premis i reconeixements s'amplia a tres. Així el Departament d'Empresa i Ocupació premiarà l'empresa amb més potencial d'innovació i internacionalització.
A més, també atorgarà un premi a l'empresa amb un màxim de cinc anys de vida que hagi tingut una trajectòria de creixement reconeguda. Per seleccionar aquesta empresa es formarà un comitè d'experts del sector.
Finalment Deloitte atorgarà el seu propi premi a la contribució social per a l'empresa més invertible del Fòrum, que consistirà en 20 hores de consultoria.
En aquesta XVIII edició hi haurà l'expert mundial en emprenedoria Verne Harnish. Harnish –fundador d'un club mundial d'emprenedors amb més de 8.000 membres de 35 països– farà la conferència inaugural.
“Mai no ha estat tan fàcil com ara començar un negoci”
Verne Harnish és un dels màxims experts mundials en emprenedoria i creixement empresarial, fundador d'Entrepreneurs' Organitation (EO), una de les associacions d'emprenedors més grans del món, amb més de 8.000 socis, i de la consultora Gazelles. Aquest guru nord-americà resident a Catalunya, serà també el ponent estrella al proper Fòrum d'Inversió organitzat pel govern. El títol de la seva ponència: Les millors decisions empresarials de tots els temps: què poden aprendre els emprenedors catalans d'Apple, Zappos, Facebook i Samsung, entre d'altres, sobre decisions radicals que han canviat la història de la indústria.
Quines són les lliçons que poden aprendre els emprenedors catalans d'aquests exemples?
D'Apple poden aprendre el poder d'un focus radical, és a dir, centrar-se en un sol projecte. És el que Steve Jobs va aprendre a Pixar i va traslladar després a Apple, retirant-se de la majoria de la línia de productes (impressores, escàners, etcètera) i centrant-se a produir un parell d'ordinadors de taula i un parell més de portàtils a l'any. De Facebook poden aprendre la importància de construir un model de negoci basat en l'aportació de molta gent, els milions de persones que tenen Facebook bàsicament estan treballant gratis per construir el negoci de Facebook. De Samsung poden aprendre la importància de ser globals, i de Zappos, la importància de disposar d'un molt bon servei al client, la qual cosa passa per fidelitzar els teus empleats.
Quina podria ser l'Apple catalana, és a dir, aquella empresa que podria jugar un paper de lideratge a l'economia catalana?
Softonic, companyia amb la qual he treballat els darrers tres anys com a assessor, podria ser-ne una. Està comandada per un equip molt intel·ligent i creatiu, amb un model de negoci basat en el palanquejament del coneixement de centenars de milers de persones, i són globals en la seva activitat i en el seu enfocament.
Una altra potencial Apple catalana és Barcelona Housing Systems, liderada per l'arquitecte Cèsar Martinell, de la qual sóc inversor. Aquesta companyia treballa en una oportunitat de negoci bilionària, fer habitatges low cost, i disposa tant del disseny adequat –que és la veritable fortalesa d'Apple– com d'una solució innovadora. I en general els empresaris líders de sectors com l'oli d'oliva, el vi o la construcció podrien complir amb aquest paper.
Què en pensa dels emprenedors catalans?
Aquells amb els que he pogut coincidir són terriblement intel·ligents i creatius, i molt treballadors, així que en aquest sentit es pot dir que tenen els ingredients correctes. Tan sols necessiten millors connexions aèries –és a dir, més vols directes a les ciutats adients–, un capital humà capaç de parlar l'anglès per tal de poder fer negocis globals i més recursos financers. Un exemple, Linqia, fundada a Barcelona per Maria Sipka, es va haver de traslladar a Silicon Valley per tal d'aconseguir el suport i el finançament que necessitava per fer créixer el negoci. Sipka acaba d'aconseguir tancar una ronda de finançament de 3,7 milions de dòlars d'inversors locals de Califòrnia.
Al seu torn, inversors amb seu a Catalunya, com Christopher Pommerening, estan portant capital molt necessari per a aquests emprenedors catalans. Ell i la seva dona han creat Foundum per tal d'ajudar els emprenedors catalans a establir contacte amb recursos locals crucials per a ells, i també forma part de Venturepreneurs, un grup que aplega emprenedors en sèrie, com ara Carlos Muñoz, que inverteixen en altres projectes i alhora llancen nous negocis. Així que es pot dir que cada vegada hi ha més recursos per donar suport als emprenedors locals.
Mark Zuckerberg podria haver fundat Facebook si hagués estudiat en una universitat catalana en comptes de Harvard?
Potser sí, però ho hauria tingut molt i molt més difícil i tampoc no hauria pogut comptar amb el seu mentor, Sean Parker, que el va ajudar immensament en els primers moments. Els emprenedors com Zuckerberg necessiten estar rodejats d'un ecosistema apropiat, i és precisament per això que es va traslladar a Silicon Valley de seguida per fer créixer la companyia.
El que necessiten els catalans és que es fixi més l'atenció en eal paper que poden jugar els emprenedors com a models a seguir i no tant les estrelles de futbol, i això a pesar que sóc un gran seguidor del FC Barcelona.
És ara un bon moment per a ser emprenedor?
Sens dubte. La globalització de l'economia proveeix tots els emprenedors d'un mercat enorme i internet els permet construir un negoci des de qualsevol punt del planeta, i de fet això és exactament el que em permet a mi dirigir el meu negoci global des de Barcelona. I a més, quan no es poden trobar llocs de feina al mercat la clau és crear-te'n un de propi. Mai no ha estat tan fàcil començar un negoci, si tens disposició a treballar de valent.
“El principal avantatge han estat les connexions de negoci”
Friend2Friend va ser el projecte més votat pels 600 assistents al darrer Fòrum d'Inversió ACC1Ó, celebrat el desembre del 2011. L'empresa, amb seu a Barcelona, proposa campanyes de social media marketing i aplicacions a les xarxes socials, creant experiències i interaccions amb usuaris de Facebook, Twitter, Youtube i plataformes mòbils. Tal i com expliquen Jaume Suñol i Roger Esteban, dos dels fundadors de Friend2Friend, van optar per presentar-se al Fòrum cercant capital. “El ritme a què creix el mercat del social media marketing és molt fort i tenint més recursos en enginyeria i vendes podrem ampliar el negoci i capturar aquesta oportunitat”, expliquen. L'últim any els emprenedors han aconseguit un finançament addicional “però encara busquem cinc milions de dòlars per fer créixer i posicionar la nostra plataforma internacionalment”. Segons Suñol i Esteban, el principal avantatge de la seva participació al fòrum “han estat les connexions de negoci”. Els emprenedors apunten que en els pròxims dos anys podrien oferir als inversors retorns “en forma d'una valoració més alta i possibilitats d'adquisició per part d'empreses grans”. Els cofundadors de Friend2Friend preveuen uns ingressos de 25 milions de dòlars el 2015.