Elèctric i amb 1.000 CV
El Volar-e, espectacular prototip elèctric d'altes prestacions i capaç d'arribar als 300 km/h, ha estat concebut i desenvolupat a Catalunya per Applus+ Idiada per encàrrec de la Comissió Europea
Circuit de Catalunya, 28 de febrer al migdia. A poca distància de la pista on els monoplaces de fórmula 1 havien començat hores abans els quatre últims preparatius abans de l'inici del campionat del món, un altre vehicle encara més potent (1.000 CV) i també capaç d'arribar als 300 km/h, però sense consumir ni un gram de gasolina i absolutament silenciós en el seu funcionament, era presentat al públic. Talment com la conjunció entre el present i el futur. El Volar-e és el resultat d'un treball iniciat quan, el 28 d'agost del 2012, la Comissió Europea va encarregar a Applus+ Idiada –com a fase final d'un concurs que va atreure empreses de tot el continent– el disseny i la construcció d'un vehicle elèctric per demostrar que amb l'energia elèctrica es poden aconseguir tantes prestacions com amb els combustibles tradicionals.
«Hi ha un llarg camí per recórrer, però estem davant d'un canvi històric», afirma Antonio Tajani, vicepresident de la Comissió Europea, present a l'acte organitzat pel RACC. I pel president d'aquesta entitat, Sebastià Salvadó, «el patró de la mobilitat actual és absolutament insostenible». Cal demostrar, doncs, que amb energies netes es pot arribar molt lluny, i el Volar-e n'és un magnífic exemple. «En quatre mesos s'han assolit tots els objectius marcats –destaca Carles Grasas, conseller delegat d'Idiada–, un disseny marcadament esportiu, un conjunt motriu de 800 kW amb control de tracció i estabilitat, xassís amb gran rigidesa torsional i d'alta protecció per als ocupants, frens regeneratius i sistema de càrrega ultraràpida: 15 minuts.»
Comparable a un GT de competició
Amb 4,25 metres de llargada, 1,88 d'amplada i 1,08 d'altura, xassís tubular, carrosseria de fibra de carboni amb una acurada aerodinàmica i frens de carboni ceràmics, és inevitable comparar el Volar-e no amb un gran turisme convencional, sinó directament amb un de competició. I també per potència i prestacions, ja que els quatre motors elèctrics –un per roda, amb la qual cosa també té tracció total– el fan accelerar de 0 a 300 km/h en només 14 segons. «És un cotxe desenvolupat amb la tecnologia més innovadora en electromobilitat», assenyala Jordi Pérez, enginyer en cap del projecte, que pel seu origen i la seva finalitat sempre s'ha guiat pel realisme i el compliment d'un bon nombre de normatives vigents. En la creació del Volar-e al laboratori d'alta tecnologia d'Applus+ Idiada, a l'Albornar (Baix Penedès), hi ha intervingut un equip de fins a 180 enginyers especialitzats en vehicles elèctrics i un ventall de proveïdors de primer nivell d'arreu d'Europa. El Volar-e és una mostra més de la capacitat de Catalunya per dur a terme treballs d'alta tecnologia, una realitat que coneix prou bé el vicepresident de la Comissió Europea: «Amb dues fàbriques d'automòbils, cinc centres d'alt disseny i un laboratori d'alta tecnologia, aquest territori ho té tot per ser líder en el repte de l'electromobilitat.»