Canals

Negocis que s'expandeixen

cobertura. El múscul financer que ofereix l'ICF és al darrere de companyies que volen donar encara més solidesa al seu periple internacional i d'altres que volen confirmar la viabilitat empresarial amb canvis conceptuals

Les línies de suport de l'Institut Català de Finances a la inversió empresarial poden assumir tant la missió de contribuir a reafirmar l'expansió d'una empresa que transita amb pas ferm per la crisi, treballant totes les expectatives que dia a dia es generen als mercats globals, com la de donar una nova embranzida a empreses que poden haver patit alguna sotragada pels embats de la crisi, però que la seva trajectòria encara permet parlar d'un futur amb possibilitats.

Així tindríem un exemple com Textron, la divisió d'un grup familiar sòlidament consolidat al nostre teixit empresarial. Amb el suport de l'ICF, dóna continuïtat a la seva carrera per ocupar un lloc al mercat mundial en el sector de la cosmètica.

El suport del finançament de l'ICF també ha de servir per donar suport als centres transmissors de cultura, com la llibreria Altaïr, tota una institució entre els establiments culturals de Barcelona, i que ara engega una nova etapa amb una nova revista digital i l'oferta de nous serveis per als esperits nòmades que volen conèixer el món ben al fons.

Un cas d'aprofitament de les grans oportunitats comercials de les noves tecnologies el trobem en Miscota, firma de Mataró que en menys de dos anys ha aconseguit distribuir per la via virtual a 23 països articles per a sectors tan variats com mascotes, nadons o bellesa. L'ICF, conjuntament amb bussines angels, ha volgut acompanyar-la en el seu enlairament per obrir noves línies d'activitat.

Textron Técnica inverteix 2,7 milions en una nova planta a Les Borges Blanques 2

Textron Técnica, la divisió del grup familiar Plimon que es dedica a la producció de matèria primera per a les indústries de la cosmètica, farmàcia i alimentació, apuntala el seu creixement, principalment als mercats internacionals, amb la construcció d'una nova planta a Les Borges Blanques (Les Garrigues). Com diu el director general de la firma, Martí Lascorz, “Textron està en constant creixement, amb un 19% d'increment de les vendes per a enguany, de les quals un 93% va a l'exportació, i per això hem decidit ampliar la nostra capacitat fabril a Les Borges Blanques, no gaire lluny de l'altra planta nostra, a Artesa de Lleida (el Segrià).” Grupo Plimon factura 39 milions d'euros en total, dels quals 20 milions corresponen a Textron, que ocupa 60 persones. Al nou espai s'hi habilitarà laboratori, planta fabril i magatzem, ocuparà 30 persones i suposarà una inversió de 2,7 milions d'euros, en bona part finançats per l'Institut Català de Finances (ICF) en la seva línia adreçada a projectes d'innovació i internacionalització. Aquesta empresa, amb seu central a Granollers (Vallès Oriental) i amb presència exportadora a més de 70 països, està obrint nous mercats a continents com Àfrica i Àsia, a banda de mercats tradicionals com els de la UE o els EUA. L'empresa manté obertes filials al Japó, Índia i EUA, on produeix a Woodlands (Califòrnia), entre d'altres, oli d'ametlla. La firma també estudia la possibilitat d'obrir un altre centre de producció a l'Índia. Textron té com a atribut fonamental el treball constant en R+D. “Sense desenvolupament i innovació de producte una empresa com la nostra no fa res, no ens podem limitar a subministrar només matèria primera i hem d'aconseguir oferir al mercat productes amb major valor afegit, com ara el despigmentant de la pell”, com afirma Martí Lascorz. El despigmentant de pell, que redueix les taques i aclareix el color de la pell, és una de les principals aportacions de Textron, i té un bon recorregut comercial a diversos mercats d'Àsia, Àfrica i EUA. S'inclou dins de la categoria del que s'anomena cosmètica de tractament, en què el consumidor espera obtenir resultats de millora de la pell a curt termini. Una altra línia que vol potenciar l'empresa els pròxims mesos és la dels cosmeceuticals, productes que contenen ingredients actius, que aporten un efecte beneficiós al cos. És un producte natural, sense components sintètics. “Sempre hem treballat amb olis vegetals, buscant el producte més natural i ecològic, dins dels termes de la qualificació Ecocert”, diu Lascorz. L'empresa va triar com a canal de finançament l'ICF perquè, com diu Lascorz, “és un projecte a mitjà termini, que necessitava un finançament ad hoc, a set anys.”

Altaïr es renova amb una revista digital i serveis per conèixer món

La llibreria Altaïr, un clàssic per al rodamón inquiet que cerca informació de qualitat de qualsevol indret perdut, vol prendre un nou impuls, amb nous projectes, com la creació d'una revista digital i l'oferta d'un reguitzell de serveis per a qui vulgui conèixer món.

Josep Maria Bernadas, un dels fundadors de la llibreria, un llunyà 1979, creu que és arribat el moment “de donar un nou impuls a Altaïr.” Tot aprofitant el capital d'anomenada acumulat per la llibreria –unes 150.000 persones hi passen cada any–, Bernadas es proposa donar una oferta integral. “No som un lloc de venda de mapes i guies, sinó un punt en què pots trobar documentació per conèixer el món a fons i on pots rebre propostes de viatge amb un valor cultura afegit.” Altaïr vol poder comptar amb contactes locals per acompanyar els qui vulguin viatjar aprofundint realment en el territori, sense deixar-se enganyar per les etiquetes “i adquirir una consciència social”. L'oferta comercial de la llibreria també es vol ampliar amb la venda d'objectes d'artesania d'arreu, tot aprofitant els vincles d'Altaïr amb establiments de comerç just. Així mateix, Altaïr oferirà, sota prescripció, els millors complements de viatge per moure's pel globus. Un espai per cercar llibres, però també una àgora per donar caliu a debats: “Potenciarem el fòrum Altaïr amb videoconferències amb escriptors o periodistes de renom.” La revista Altaïr va marxar, sí, però per tornar, el març vinent, en format digital, i concebuda com una plataforma oberta per a materials de viatge elaborats per locals, amb exigència de profunditat i rigor informatiu, amb participació dels lectors. També és en l'agenda de projectes donar continuïtat al paper, amb una revista monogràfica que s'editaria dos cops a l'any. Per tirar endavant aquests projectes, Altaïr va acudir a l'Institut Català d'Empreses Culturals (ICEC), que després d'elaborar un pla de viabilitat, la va adreçar a l'ICF per rebre un préstec.

Miscota afegeix la parafarmàcia a les seves línies de comerç-e

Un negoci que es desenvolupa sense pausa, el de la firma de comerç electrònic Miscota, que aviat afegirà a les seves línies d'articles per a mascotes, nadons i bellesa la de parafarmàcia, com anuncia un dels seus socis fundadors, Albert Costa.

Miscota va signar amb l'ICF un préstec participatiu en règim de coninversió amb bussines angels justament per anar sumant noves línies de negoci i afegir de mica en mica més mercats on operar. Una inversió total d'un milió d'euros, finançada al 25% per l'ICF, que ha servit per ser presents en un total de 23 mercats de la UE, amb una incidència especial a Espanya, Itàlia, França, Gran Bretanya i Alemanya. Actualment, les vendes de l'empresa, que és previst que s'enfilin fins als 4 milions d'euros enguany, es materialitzen en un 70% en els mercats exteriors.

I com és possible entrar a competir amb garanties en tots aquests mercats? “El secret és estudiar a fons els hàbits de consum locals, tenint en compte aspectes no gens secundaris, com quins són els mitjans de pagament més habituals, i oferir al consumidor un servei d'atenció telefònica, en què el seu interlocutor parla la seva llengua”, explica Albert Costa, que considera que cal tenir una gran capacitat d'adaptació a cada mercat. També és cert que dóna als seus àmbits d'actuació un fil conductor: “Tot són productes que consumeix la família, que no són de gran consum.”

Però amb tot això no n'hi ha prou, i també és important exhibir capacitat competitiva a través del preu i un catàleg amb prou fondària: només en el segment de productes per a les mascotes, Miscota disposa de 35.000 referències, el fons més gran que hi ha a Europa. Actualment, aquest segment suposa el 80% de la facturació, però Costa considera que les altres línies tenen prou recorregut, “amb un mercat de milers de milions a Europa.” En les previsions de l'empresa de Mataró, hi ha la d'assolir l'any vinent unes vendes de 12 milions i elevar-se fins als 100 milions en cinc o sis anys.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.