Urbanisme

La nova plaça Europa de Girona

Més zona verda i arbrats, murs vegetals, una làmina d'aigua per a l'escultura d'Alfaro i un passeig que uneixi el sector amb Sant Narcís, a la proposta

La nova ordenació de la zona afectada per les obres del TAV ha d'estar enllestida l'abril de l'any vinent

El pas subterrani minimitzaria l'impacte en el parc Central

La nova plaça Europa ja està pràcticament definida. Murs vegetals per ocultar les rampes de l'estació d'autobusos i fer-ho més agradable als veïns, crear una zona verda i arbrat a tocar dels comerços que han patit aquests quatre anys d'obres, recuperar l'escultura Per Europa d'Andreu Alfaro, i situar-la sobre un petit estany artificial, i millorar la connectivitat del sector amb Sant Narcís. Aquestes són algunes de les propostes que preveu el projecte que els tècnics de l'Ajuntament de Girona esperen tenir acabat a finals d'aquest mes, les obres del qual ja han d'estar fetes i acabades l'abril del 2013, quan començaran a passar els combois del TAV de manera subterrània.

L'arquitecte municipal Carles Lloret va detallar les solucions urbanístiques que s'han pensat per al sector. Una de les idees innovadores és la creació de dos murs de sis metres a l'entrada de la futura estació d'autobusos. “L'objectiu és garantir l'aïllament acústic i visual, i per la part exterior serien murs vegetals, per fer-ho més amable per als veïns”, va assenyalar Lloret. Una de les reivindicacions dels veïns era la possibilitat de tornar en el sector la popular escultura Per a Europa, d'Andreu Alfaro, i el projecte preveu situar-la aproximadament allà on hi havia fa quatre anys la gasolinera. En aquest cas, per donar-li més rellevància a l'escultura metàl·lica es preveu situar-la al mig d'un petit estany d'aigua, que també dificultarà l'accés als brètols.

A tocar dels comerços i edificis de l'antiga plaça Europa s'hi farà una zona verda molt gran, on s'hi preveu posar jocs infantils o una de les parades de la Girocleta, quan es tiri endavant una ampliació del servei públic de lloguer de bicicletes. El que és cert és que, com ja se sabia, la plaça perdrà la concepció de rotonda i quedarà com una cruïlla convencional amb semàfors, en la qual es permetran tots els girs a l'esquerra, tant dels busos per accedir cap a la futura estació, com dels conductors que des d'Emili Grahit vulguin dirigir-se cap al carrer Josep Maria Gironella. Aquest carrer s'ha configurat amb tres carrils i l'actuació de millora ja està en mans d'Adif perquè comenci immediatament les actuacions.

Passeig connector

Un altre dels objectius que s'han marcat amb el projecte de reordenació de la plaça Europa és fomentar el lligam del parc Central amb el barri de Sant Narcís. Per això, els arquitectes preveuen una disposició de l'arbrat del parc Central, on hi havia el bar Boireta, que encamini els ciutadans cap a la plaça Montserrat, que també es modificaria, enderrocant l'actual paret, traient el canvi de nivell i generant una via connectora cap a la Rambla Catalunya que encamini els ciutadans cap a la plaça Assumpció. En la recreació que s'ha fet del projecte s'aprecia que la disposició dels arbres també pretén ajudar els ciutadans perquè s'encaminin cap a Sant Narcís.

Un altre equipament que s'havia pensat és la inclusió a la part interna d'una pista de patinatge per als patinadors. Una proposta que va rebre el rebuig majoritari dels veïns del sector quan es va fer pública en audiència.

Impacte de l'estació

L'informe fet pel govern municipal també va evidenciar l'impacte que suposa la nova estació provisional i el túnel connector entre l'estació actual i el punt des d'on els viatgers accediran a les vies, com es pot comprovar en la recreació d'aquesta plana. En aquesta imatge virtual es comprova la gran visibilitat d'aquesta passarel·la, que farà 42 metres de llargada i 5 metres d'alçària. A aquest element, també cal afegir-hi l'impacte de l'estació provisional, que, amb una alçària també d'uns cinc metres, ocupa més de 1.280 metres quadrats, amb els 46 metres de llargada i els 28 metres d'amplada que té. Per això, el govern vol un pas subterrani per minimitzar l'impacte en el parc Central.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.