Sense - Avui

La Cambra de Comerç demana una frenada en la velocitat variable

El vicepresident primer de l'entitat, Joan Manuel Basáñez, adverteix que cal "perfeccionar el sistema" abans de portar-lo a més carreteres

La Cambra de Comerç de Barcelona ha reclamat aquest dilluns a la Generalitat que la velocitat variable no s'apliqui a altres vies ràpides d'accés a la capital catalana fins d'aquí a un any, perquè s'ha de "perfeccionar el sistema". També creu que han de reconsiderar la seva actual aplicació a la C-31 i a la C-32 com a proves pilot.

A partir dels resultats d'un estudi de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Cambra considera també que la velocitat màxima es podria ampliar a 90 quilòmetres per hora i la mínima senyalitzar-la a 50. En cas de donar-se una velocitat menor, diuen que ja s'hauria de considerar que és una retenció.

De fet, quan els cotxes estiguin aturats, recomana que els plafons lluminosos s'apaguin perquè quan els vehicles ja hagin sobrepassat el coll d'ampolla surtin al més ràpidament possible de la retenció.

El vicepresident primer de la Cambra, Josep Manuel Basáñez, ha presentat l'estudi aquest dilluns i ha felicitat el Servei Català de Trànsit (SCT) per prendre mesures per gestionar les cues als accessos i les sortides de Barcelona, a més de buscar l'estalvi energètic, la millora de la seguretat viària i la reducció de la contaminació.

Tot i això, creu que cal aprofundir en l'estudi de les conseqüències de la gestió dinàmica de la velocitat abans d'aplicar-la a altres vies previstes, com ara l'AP-2 i l'AP-7 –previst per a final d'any–, la B-23 o la B-30.

L'estudi de la UPV adverteix que la Generalitat no ha estudiat a fons ni ha demostrat que la velocitat variable hagi reduït les retencions ni tampoc la contaminació. A més, aporta dades d'altres estudis que situen la velocitat mitjana més eficient energèticament entre els 70 i els 90 quilòmetres per hora.

Més reclamacions
La Cambra també ha recomanat que s'introdueixin variables meteorològiques a la gestió del trànsit, que s'estudiïn els nivells de soroll i que s'informi millor els conductors sobre les causes de la reducció del límit de velocitat. Alhora, insta a gestionar també la velocitat als ramals d'accés i sortida del tronc central de les vies ràpides.

Segons Alfredo García, del Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres de l'UPV, Barcelona s'ha convertit en la ciutat del món que ha aplicat el sistema en una àrea més gran.

Per la Cambra el sistema ha de ser "creïble" per als conductors i s'els ha de convèncer que "no és un dogma" per reduir les cues i la contaminació. Per aquesta raó, insta a prendre mesures concretes com l'estrenyiment dels carrils perquè els conductors "no tinguin la sensació que circulen a velocitat lenta per una via ràpida". Això també facilitaria, opinen, que es poguessin crear més carrils a la mateixa via.

Basáñez ha explicat que la Cambra ha parlat de la qüestió amb el Servei Català de Trànsit, però encara no ha rebut resposta oficial. Aquestes propostes de la Cambra volen ser, segons el seu vicepresident, no una confrontació sinó un element de "reflexió".

No hi haurà marxa enrere
El director del SCT, Josep Pérez Moya, ha explicat que la licitació per implantar el sistema entre Molins de Rei i Martorell ja està en marxa i, per tant, no es pararà. Tot i això, se seguirà estudiant el funcionament de la velocitat variable.

Segons Moya, s'està treballant amb "prudència" i ha confirmat que la C-32 i la C-31 funcionen com a prova pilot per a futures ampliacions.

Respecte les dades de contaminació, ha dit que els seus estudis sí que demostren una disminució. Sobretot, per la reducció de les retencions. També ha agraït que la Cambra de Comerç doni suport a l'estrenyiment de carrils, com Pérez Moya havia suggerit feia mesos.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.