Canals

Els ‘business angels' volen alt tot i la crisi econòmica

balanç. Les set Xarxes d'Inversors Privats (XIP) adscrites a ACC1Ó van tancar 54 operacions fins al setembre de l'any passat, tres més que en tot el 2011, principalment en el sector de les TIC

No tots els balanços són negatius amb la crisi. Alguns indicadors segueixen avançant a pesar del difícil context i un d'ells és el que mesura l'activitat dels anomenats business angels o inversors privats. Així, les set Xarxes d'Inversors Privats (XIP) adscrites a ACC1Ó –la xarxa d'inversors de l'IESE, Business Angels Network Catalunya (vinculada a la patronal CECOT), ESADE BAN, Barcelona Business Angels, Eix Technova (La Salle Bonanova), Keiretsu Forum Barcelona i la xarxa SeedRocket– van tancar un total de 54 operacions d'inversió en els tres primers trimestres de l'any.

Una xifra que se situa per sobre del balanç global del 2011 (amb 51 operacions).

Les 54 operacions tancades fins al setembre han aixecat un total de 10,6 milions d'euros. En el mateix període de 2011 s'havien tancat 43 operacions per un valor de 8,5 milions d'euros.

Les xifres conviden a l'optimisme tot i que el responsable de la xarxa ESADE BAN, Fernando Zallo, creu que no es poden extrapolar. “No crec que es puguin generalitzar, ja que les inversions en capital de risc i venture capital han sofert un retrocés important, superior al 30% l'any passat.”

La majoria de les operacions que van tancar les set XIP que actuen a Catalunya sota el paraigua del Departament d'Empresa i Ocupació es van concentrar al sector tecnològic. Així, de les 54 operacions que es van materialitzar fins al mes de setembre, prop del 60% (el 58,8%) es va centrar al sector TIC, mentre que el sector de la salut va protagonitzar el 17,7% de les inversions, consolidant-se com a una de les àrees de negoci més atractives per als business angels després dels negocis tecnològics.

I és que Barcelona i la seva àrea d'influència s'estan posicionant com a un dels pols mundials referents en l'àrea de les ciències de la vida i la salut (que inclou dispositius i tecnologies mèdiques) i això està animant, diuen des del sector, una proliferació de projectes empresarials amb un alt potencial de creixement –molts d'ells sorgits del mateix àmbit universitari– així com d'inversors amb coneixements sobre aquest sector i per tant amb interès d'involucrar-s'hi.

Diversificació. Gràcies a aquest auge dels projectes en sectors com el de la salut, però també d'aquells relacionats amb l'anomenada economia verda, les inversions dels business angels estan més diversificades. El sector TIC segueix dominant, però menys del que ho va fer en exercicis anteriors. Per exemple el 2011 va concentrar el 77% de les 51 operacions tancades per les set xarxes d'inversors privats.

Les dades sobre el nombre de projectes que han arribat a les xarxes i que s'han presentat als inversors a través dels fòrums d'inversió demostren que la crisi no només no ha frenat l'emprenedoria sinó que molt probablement l'ha accelerat davant les dificultats per accedir al mercat laboral.

Així, segons les dades del govern durant els tres primers trimestres de 2012 un total de 288 projectes van passar per aquests fòrums, 72 més que en el mateix període de 2011.

La crisi tampoc no ha frenat l'interès dels inversors privats, tot i que sí la seva liquiditat, ja que s'ha fet més difícil desinvertir i per tant els business angels disposen de menys diners per tancar noves operacions.

Amb tot són molts els antics empresaris o alts directius que més enllà del mercat immobiliari o de la inversió en borsa busquen participar en la generació de nous negocis, no només com un mecanisme per obtenir rendibilitats atractives sinó també com una manera de compartir la seva experiència i coneixements de gestió.

Segons Fernando Zallo, el perfil d'aquest inversor privat és “cada vegada més heterogeni, baixa l'edat mitjana i apareix un tipus d'inversor que vol participar executivament en l'empresa”. És a dir, buscar una major implicació en el dia a dia del projecte.

Invertir plegats. I una pràctica que està guanyant terreny entre aquests inversors és la de coinvertir. Aquest mecanisme, molt habitual a països com els EUA, encara no és majoritari al nostre país però la tendència és a l'alça entre d'altres coses perquè així ho fomenten des de les xarxes de business angels.

Els beneficis d'invertir amb un company de viatge resulten evidents a l'hora de reduir els riscos i també a l'hora de valorar la idea de negoci que proposa l'emprenedor.

A la xarxa ESADE BAN aquesta pràctica de coinversió és relativament habitual, perquè, com explica Zallo, “és la manera que té l'inversor de crear un portfoli i diversificar el risc”. En aquests casos, afegeix el responsable de la xarxa ESADE BAN “la figura de l'inversor líder és fonamental ja que en alguns casos hi intervenen més de sis inversors”.

Les xarxes de business angels agrupen a Catalunya prop de 350 inversors actius que busquen empreses amb un alt potencial de creixement quan aquestes es troben en les etapes inicials de la vida, arribant així a convertir-se en accionistes d'aquestes, però també aportant la seva experiència en la gestió empresarial i, encara més preuat, la seva xarxa de contactes.

La majoria d'aquests business angels actuen dins d'una o més xarxes d'inversió privada, ja que això els aporta no només tenir accés a un portfoli de projectes prèviament seleccionats i filtrats, sinó que a més els facilita el contacte amb altres inversors i obre la porta a fer operacions conjuntes.

Per tant les xarxes de business angels ajuden a professionalitzar una activitat que si bé ja acumula una dècada d'experiència a Catalunya encara està en una fase inicial que requereix formació i sensibilització per tal de donar a conèixer aquesta figura de business angel.

Les xarxes tenen la funció de filtrar i presentar projectes als seus inversors afiliats, al mateix temps que facilitar el procés d'inversió i la conseqüent canalització de recursos financers, en forma de capital i presa de participació en les empreses.

A Catalunya l'activitat d'aquestes xarxes es remunta a l'any 2003, precisament quan la Generalitat va crear les XIP amb l'objectiu de fomentar la creació o creixement d'empreses innovadores amb alt potencial de creixement a Catalunya.

Des del 2003 i fins al tercer trimestre de l'any passat les xarxes d'inversors adscrites al programa d'ACC1Ó han tancat un total de 210 operacions, amb un total de 50,6 milions d'euros invertits.

Les XIP tenen una presència destacada a l'EBAN, l'associació europea de xarxes de business angels, mitjançant l'estatus de Federació Nacional de Xarxes i presència al seu consell d'administració. L'EBAN agrupa més de 250 xarxes d'inversors privats i federacions a Europa.

Al conjunt d'Europa cal destacar la vitalitat de les xarxes que operen a països com Anglaterra i França, zones que concentren una gran efervescència pel que fa a la inversió privada.

Wuaki.tv, el videoclub ‘online' que ha seduït el gegant Rakuten

El projecte de Wuaki.tv va sorgir el 2008 quan el fundador d'aquesta companyia catalana es va fixar en experiències de videoclubs online que començaven a desenvolupar-se als Estats Units.

La idea de negoci era tan senzilla com revolucionària, tenir el videoclub a un sol clic des del comandament a distància del televisor.

El sistema està pensat per a televisors d'última generació amb accés a internet. A través del menú inicial el teleespectador pot accedir al catàleg de Wuaki.tv i optar pel lloguer o compra d'una pel·lícula o d'una sèrie per veure-la per streaming, és a dir, en visió directa, sense necessitat de descàrrega.

Els emprenedors de Wuaki.tv van acudir en una primera etapa als fòrums d'inversió de les xarxes de business angels adscrites a ACC1Ó per tal de captar capital. “Ens vam plantejar acudir-hi de seguida que vam tenir un prototip del producte”, explica Jacinto Roca, soci fundador.

La companyia va aixecar un milió d'euros en aquella primera etapa i segons Roca el principal valor de finançar-se a través de business angels és que “aporta sobretot menys complicacions polítiques en el pacte amb els socis”.

Després de l'aportació dels business angels els fundadors van aconseguir tancar una nova ronda de finançament, aquest cop amb fons de capital de risc. En total, 4 milions d'euros.

Des del passat mes de juny Wuaki.tv ha passat a formar part del grup japonès Rakuten, la tercera major empresa del món en comerç electrònic.

El gegant nipó va adquirir la companyia catalana amb l'objectiu de convertir-la en la seva plataforma i competir amb les nord-americanes Netflix, Hulu i Amazon en el creixent mercat del videoclub virtual. Jacinto Roca es mostra il·lusionat amb aquesta nova etapa de la companyia. “Ser la central no europea de vídeo online de Rakuten (tercera companyia del món en e-commerce) a Barcelona és una oportunitat única per a nosaltres”, destaca.

Wuaki.tv disposa actualment de 250.000 subscriptors al seu servei a tot el món.

Teambox fa el salt fins a Silicon Valley per fer-se gran

Una xarxa social per a la feina. Aquesta és la idea desenvolupada per Teambox, una plataforma que permet als treballadors de les empreses clients treballar simultàniament sobre un mateix document i compartir tasques o idees en temps real.

En el primer any al mercat aquesta companyia comandada per un jove equip d'emprenedors ja sumava 50.000 usuaris i ara, dos anys després d'haver iniciat el seu camí, ja té un peu al bressol de l'emprenedoria tecnològica, Silicon Valley, als Estats Units.

En els moments inicials del projecte Teambox va poder tirar endavant gràcies al suport de diversos inversors privats que van invertir-hi a través de les xarxes de business angels adscrites a ACC1Ó, ja que van rebre finançament a través de diversos inversors.

La carrera de Teambox en aquests dos anys ha estat de vertigen.

L'enginyer madrileny Pablo Villalba, que va venir a viure a Barcelona “perquè sentia fascinació per aquesta ciutat”, va crear la companyia amb només 23 anys i ara ja forma part del selecte i reduït grup de firmes amb presència a Silicon Valley. L'objectiu de la firma és reforçar la seva presència a la seu californiana per tal d'ampliar el seu catàleg de clients als Estats Units, un mercat que Teambox ja va sondejar des dels inicis de la seva activitat, i des del primer moment va tenir una persona allà fent tasques comercials.

Teambox factura sobre els 300.000 euros i disposa d'una plantilla de sis persones.

El 70% del seu negoci ja és internacional. Aquest plantejament global està a l'ADN d'aquesta companyia que des del primer dia va tenir molt clar que el seu mercat era el món, explica el jove emprenedor.

Aquest accent internacional també es veu en la composició accionarial de la companyia, on destaquen noms com Matt Ocko i Zach Bogue (inversors de Facebook i Zynga), Eric Yuan (cofundador de Webex) i Julia Popowitz (directiva de Facebook).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.