Societat

Cara i creu de les xarxes socials

El 21% dels joves té risc de convertir-se en addicte a internet pel seu consum compulsiu

Sorgeixen amb força noves propostes que s'ajusten a les necessitats concretes dels usuaris i en respecten els drets

Un estudi de la Unió Europea conclou que els adolescents de l'Estat espanyol són els que tenen més risc de desenvolupar una conducta addictiva a internet a causa de l'ús abusiu de les xarxes socials. El treball afirma, a partir de les dades de l'associació Protégeles, que el 21% dels joves corren aquest perill, una xifra molt més elevada que la mitjana europea (12%).

L'estudi es va fer públic pocs dies després que un informe de Telefónica alertés que diàriament interactuem amb més persones mitjançant les xarxes socials i l'enviament de missatges (23) que no pas cara a cara (16).

L'estudi europeu apunta que ja hi ha un 1,5% dels joves d'entre 14 i 17 anys que pateix aquesta addicció, mentre que molts altres desenvolupen “conductes disfuncionals” en relació a internet. L'Estat espanyol figura al capdavant d'aquest rànquing negatiu, seguit de Romania (16%) i de Polònia (12%). Amb tot, és probable que moltes d'aquestes persones adquireixin “estratègies que els impedeixin caure en aquests problemes”, segons explica el director del Centre de Seguretat a Internet Protégeles, Guillermo Cánovas.

El perfil d'aquests usuaris és el d'homes entre 16 i 17 anys provinents de famílies amb un nivell educatiu mitjà-baix, segons els autors de l'estudi. Els símptomes que alerten sobre l'inici d'aquestes conductes addictives es caracteritzen per una tendència a la ruptura de les relacions habituals i la falta de comunicació en l'entorn familiar. En fases més avançades arriba el desenvolupament d'actituds agressives quan no poden utilitzar aquestes eines, així com conductes compulsives i problemes psicosomàtics, com ara dificultat per agafar el son, i la supressió de menjars per poder navegar més.

No només els joves

Amb tot, l'atractiu de les xarxes socials no atrapa només els adolescents. De fet, 8 de cada 10 internautes les utilitza, segons un informe de l'Interactive Advertising Bureau (IAB). Els usuaris d'aquest tipus de serveis van créixer un 5% el 2011. Facebook és la favorita dels enquestats (un 96% la utilitza), seguida de Youtube (64 %) i de Twitter (46 %). Els analistes creuen que “el creixement de les xarxes socials tendeix a frenar-se, perquè algunes comencen a estar saturades, si bé encara hi ha un petit marge de millora”.

Per mirar de renovar-se i frenar l'estacament que alguns hi detecten, Facebook ha presentat aquesta setmana una remodelació del mur, la més important des del 2006. L'ha remodelat per donar més importància als continguts audiovisuals, ja que constitueixen un percentatge molt important de l'activitat dels usuaris.

Curiosament, Instagram, una xarxa social clarament visual adquirida fa un temps pel gegant de Mark Zuckerberg, va patir una davallada brutal pel que fa a usuaris actius. En poc temps en va perdre la meitat, segons dades d'Appstats. D'acord amb aquesta empresa, el 15 de desembre, Instagram en tenia 15,6 milions i el 14 de gener, 7,4. La major pèrdua de clients va ser el 18 de desembre, l'endemà que s'anunciés un polèmic canvi en la política de privacitat.

Triomfa el detallista

Si Facebook és el majorista de les xarxes socials, darrerament el que es porta és el detallista: xarxes socials més específiques per a determinats usos que permeten vincular gent amb interessos comuns. “L'home és un animal social i la realitat és que vol estar connectat amb la gent, dia i nit. La qüestió és que ara ha madurat i s'ha adonat del que implica ser a la xarxa i que pot perdre la intimitat. Per això cada cop hi ha més gent crítica que vol migrar cap a xarxes socials més específiques en què trobi gent més afí i es respectin els seus drets”, explica Pau Jené, desenvolupador d'una d'aquestes alternatives, Geonick.

El 40% dels joves passa unes dues hores al dia les xarxes
Guillermo Cánovas
Centre de Seguretat Protégeles
8
internautes
de cada deu són actius en xarxes socials.
doggytalky.com

El Whatsapp dels gossos

Exclusiva per als que estimen el seu gos com un fill. No es basa en la web, sinó en les aplicacions per a telèfons intel·ligents i permet crear un perfil de la nostra mascota, trobar les més properes i xatejar-hi per improvisar una trobada al parc. També informa sobre veterinaris, passejadors, fotògrafs de gossos o bars i restaurants que els admeten. La idea va ser de Ferran Falguera, que en mudar-se de Lleida a Barcelona no sabia com socialitzar la seva gossa i va involucrar dos socis més en el projecte.

ilustrum.com

Canvi de cromos 2.0

A cavall entre el joc social i la xarxa social, aquesta iniciativa ja ha enganxat 53.000 internautes de tot el món. En qualsevol cas, la interacció entre els usuaris és molt clara en aquest web creat per un enginyer tarragoní de 25 anys, Albert Abelló, que ha aconseguit convertir-lo en un negoci. Els inscrits han de contestar una sèrie de preguntes per aconseguir intercanviar els cromos d'una determinada col·lecció. La gràcia, però, és que tot el contingut ha estat generat pels mateixos usuaris de la web.

geonick.com

La Meca dels ‘hobbies'

Ideada per Pau Jené i desenvolupada per dos equips de la UPC, Geonick és “un cercador d'afinitats” basat en la geolocalització. “És tan fàcil com indicar quin és el nostre hobby. A partir d'aquí, el GPS ens ubica al mapa i troba gent al nostre voltant que comparteix la nostra mateixa afició”, explica. Tot i estar en fase beta (de proves) restringida al territori estatal, en sis mesos ha aconseguit 11.000 usuaris que han fet un catàleg d'uns 50.000 hobbies. Té aplicació per a Iphone i aviat sortirà la d'Android.

aquenohayhuevos.com

Especial per a valents

O per als que els sobra el temps i volen reptar familiars i amics a alguna cosa. No importa si és amb finalitat benèfica, cultural, sociològica o, senzillament, per riure una mica gràcies a una bajanada. La qüestió és que en aquesta xarxa social de recent creació és l'usuari qui decideix quins reptes crea, a quins contactes els envia i en quins participa. Els creadors s'han centrat en el mercat de parla hispana i fan classificacions dels més actius i agosarats. Això sí, no s'hi poden apostar diners.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.