Una festa eclèctica per al Romea

En l'onzena temporada de Focus al mític teatre, hi tornen Animalario, Yllana i el grup de dansa neoclàssica de Campos

El Teatre Romea repetirà complicitats d'altres anys, Amb Animalario presenten una «autòpsia de la societat espanyola que va del final del franquisme a als Jocs Olímpics», segons resumeix Bieito. Urtain hi serà de l'1 de setembre al 22 de novembre. Es convida altre cop la companyia de David Campos amb un treball a mig camí entre el cinema i el clàssic, La bella dorment del bosc. una obra que es va estrenar l'any passat al teatre de Santa Coloma de Gramenet, on resideix la companyia. Campos (del 25 de novembre al 13 de desembre) ja havia provat una peça més trencadora fa uns anys, que no va aixecar prou expectació a Barcelona. Ara, el títol valdrà com a reclam potent.

Per Nadal hi haurà programació doble. Es reposa Pagagnini, el concert desenfadat d'Yllana i el violinista Ara Malikian (del 15 de desembre al 23 de gener) i s'alterna amb Num3r@lia, un espectacle familiar de Comediants estrenat l'any passat a Cosmocaixa. Serà el 27 de desembre al 24 de gener. Amb aquest muntatge, el Romea reprèn el flirteig amb el públic familiar, provat anys anteriors amb el Jisàs de Netzerit.

Joan Ollé dirigirà la companyia del Teatre Romea a El cafè, de Carlo Goldoni. Serà del 5 de febrer al 5 d'abril. La peça és, per Bieito, «un Mozart, un Wagner, una comèdia humana i moral divertida i emocionant». Ollé també té programada una lectura de La plaça del Diamant amb Jessica Lange, un exercici que ja es va fer a Nova York l'any passat. Pot ser fins a una setmana de funcions, amb les dates definitives encara per determinar. Pel director, el muntatge és indispensable «encara que només sigui per tocar cuixa de mite».

Gerardo Vera va descobrir en el festival d'Edimburg del 2005 Blackbird amb Bieito. El text de Harrower (del 10 d'abril al 9 de maig al Romea) explica una història d'amor entre un home de 45 anys i una noia de 27 que reconstrueixen els fets de 15 anys enrere, i «no deixa ningú indiferent», segons Vera. És una coproducció amb el Centro Dramático Nacional (com Urtain).

Toni Martín ha escrit i dirigirà The Hamlet's circus (11 a 30 de maig), el tercer curs en català de la temporada. Per Bieito, aquesta peça aixeca molta curiositat, un dels elements que demana als programadors de teatre d'avui. Angelina o el honor de un brigadier, de Jardiel Poncela, és l'oportunitat de redescobrir «un dels grans autors del teatre espanyol», en paraules de Bieito. Teatre de l'absurd, «intel·ligent». La temporada, que té 4,5 milions d'euros de pressupost, es tancarà amb una peça dirigida per Bieito. No se'n pot dir res. Serà un dels trumfos del Grec del 2010.

Punts suspensius i... Calixto Bieito

Calixto Bieito va acceptar l'encàrrec de la direcció artística del Romea fa deu anys. En feia només mig que l'empresa privada Focus gestionava l'espai. El perfil del director no ha fet més que reforçar el valor de la programació. Es calcula que en deu anys un milió d'espectadors han assistit als 84 espectacles programats, 51 dels quals, de la companyia Romea. Bieito, que la dirigeix, ha aconseguit encara més projecció portant els principals títols arreu d'Europa. Es calcula que 600.000 persones han vist espectacles de la factoria Romea fora del teatre del carrer Hospital.

Daniel Martínez, president del grup Focus, celebrava l'encert d'haver motivat Bieito perquè guiés el Romea. Ahir aventurava que, d'aquí a deu anys, es repetiria la fotografia del balanç amb Bieito i ell mateix a l'escena del Romea. Deu anys donen per a molts èxits i alguns errors. Martínez calcula que aquesta temporada, la més freda dels últims anys quant a fidelitat del públic, es mantindran el 60% d'ocupació i els 75.000 espectadors de la temporada anterior. El Romea té ara un competidor de pes: el Goya, que Focus ha confiat a la direcció artística de Josep Maria Pou.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.