Vilafranca proposa a Adif convertir el tram descobert de les vies del tren en un parc fotovoltaic
Un estudi de la UPC de Terrassa certifica que el soroll del tren supera el permès
L'Ajuntament de Vilafranca ja té les «cartes bones» que volia per negociar una solució als problemes de vibracions i soroll que tenen els veïns més propers al tram del TAV i de les vies de rodalies i mercaderies. L'estudi encarregat per l'Ajuntament al Laboratori d'Enginyeria Acústica i Mecànica (LEAM) de la UPC de Terrassa certifica que, tot i que els estudis d'Adif sobre els efectes en les estructures de les cases siguin correctes, els mesuraments de les vibracions i els sorolls es van fer malament ja que l'efecte real és «notablement superior». Ho va explicar ahir l'alcalde de Vilafranca, Pere Regull, un dia després de presentar l'informe als responsables d'Adif, reclamar «solucions» i explicar-los que el govern local no accepta la proposta de mesures per reduir el soroll al tram descobert fins al pont de Moja. Regull va anar més enllà i va proposar una alternativa fins ara no prevista. El cobriment total de les vies però amb un projecte que permetria reduir sensiblement el cost: construir un parc fotovoltaic en aquests pocs més de 200 metres. Regull ho va proposar amb l'avantprojecte sota el braç que ha redactat en només deu dies el gabinet Batlle i Roig Arquitectes, els mateixos que han dissenyat la futura urbanització de la zona coberta. Segons aquest estudi, l'obra podria arribar a costar 3,5 milions d'euros, incloent-hi el parc fotovoltaic, mentre que el cobriment total –que Adif es nega a fer– costaria entre 6 i 7 milions d'euros.
Regull va explicar ahir que el govern local ara treballa per proposar al setembre a Adif un conveni que obligui tant l'ens com l'Ajuntament a complir els compromisos que pertoquin a cada administració.
Audiència i reunió
El govern local de Vilafranca va confirmar ahir que el 29 de juliol que ve es farà una audiència pública –entre les set i les vuit del vespre– amb tècnics per explicar als veïns l'estat de les negociacions amb Adif, i que un dia després l'ens gestor ferroviari rebrà una delegació de cinc veïns per explicar-los les accions previstes per reduir les molèsties de soroll i vibracions que pateixen. L'alcalde, Pere Regull, va explicar ahir que Adif s'ha compromès a reparar les esquerdes dels habitatges que es podrien atribuir a les obres del cobriment de les vies, i que en cas que tornessin a sortir es repetiria l'actuació. L'alcalde va reconèixer ahir la dificultat de les negociacions amb l'ens del Ministeri de Foment sobretot per aconseguir que es faci el tancament del tram proper al pont de Moja, però va defensar la viabilitat del parc fotovoltaic, «que fins i tot podria cobrir el consum elèctric del barri», va assegurar.