Sempre hi ha una solució
Una discapacitat no hauria d'hipotecar totalment a qui la pateix. La tecnologia actual, la robòtica i la informàtica ajuden a minorar els condicionants de la mobilitat reduïda i millorar la qualitat de vida
Qui més qui menys coneix casos de qui malgrat patir una discapacitat com a conseqüència d'un accident o una malaltia no ha renunciat a portar una vida tan normal com sigui possible, plantant cara a l'adversitat amb determinació i coratge, i donant tota una lliçó de superació. Per què renunciar-hi quan a més de la força de voluntat i actitud positiva hi ha tecnologia que permet disminuir els condicionants de la mobilitat reduïda i millorar la qualitat de vida?
Determinats sistemes d'ajuda a la conducció, alguns tan habituals com l'encesa automàtica dels llums, l'activació de l'eixugaparabrisa o el control de velocitat de creuer, són molt ben valorats pels conductors que amb només dues extremitats fan el mateix que la majoria realitza amb quatre. I no parlem ja de les transmissions automàtiques, els assistents d'aparcament o els avantguardistes sistemes d'adaptació de velocitat i distància respecte del vehicle que circula al davant o de frenada preventiva davant el risc de col·lisió o atropellament.
Conductor o passatger?
En el primer cas, l'adaptació del vehicle pot anar des de quelcom tan simple com invertir els pedals o modificar-ne l'altura mitjançant alces fins a instal·lar una palanca –joystick– que fa la funció de volant i permet conduir a qui només té una mà. O ubicar l'accelerador i la palanca del fre al volant i que un braç metàl·lic articulat surti des del maleter, reculli la cadira de rodes que fins aquell moment ha utilitzat el conductor, l'endreci i, quan calgui, faci l'operació inversa. Veient la precisió dels moviments i del càlcul de les mides per no tocar i danyar altres vehicles aparcats al costat o al darrere, no queda ni el més mínim dubte que, tal com assenyala Manuel Romero, «la robòtica i la informàtica permeten fer moltes coses».
Plataforma rebaixada.
Tecnologia pròpia i uns 40 serveis oficials a l'Estat
Creada l'any 1995 i amb seu a l'Hospitalet de Llobregat, Caradap SL és una empresa en expansió que actualment disposa d'uns 40 serveis oficials a tot l'Estat espanyol, dos dels quals són a Catalunya: el propi de la marca a l'Hospitalet i el de Girona. Des de fa cinc anys té com a soci majoritari la Fundació ONCE. En la transformació i adaptació dels automòbils, Caradap utilitza components de tecnologia pròpia, degudament assajada i validada per laboratoris com Idiada o Inta. Els components adquirits a fora procedeixen de llocs tan diversos com els Estats Units, Israel o Suècia. Adaptar un vehicle pot representar una despesa des de 600 euros (invertir els pedals) fins a més de 40.000 en el cas d'instal·lar un joystick. El robot articulat que recull la cadira de rodes i la desa dins el maleter costa uns 13.000 euros. Caradap va adaptar l'any passat un parell de centenars de vehicles.