Canals

Històrics i amb l'esperit ben lliure

Seat té el seu patrimoni històric a la nau A122 de l'antiga fàbrica de la Zona Franca de Barcelona. De tant en tant alguns d'aquells cotxes van al seu aire en els trams cronometrats de ral·lis de clàssics

Les quatre setmanes que van transcórrer des que vaig respondre afirmativament a la trucada telefònica fins al moment de reunir-me amb el que durant quatre dies va ser el meu equip se'm van fer llargues, molt llargues. I no n'hi havia per menys perquè la proposta venia de Seat i ens donava –a mi i al meu copilot habitual en ral·lis de clàssics, Toni Romero, d'El 9 Esportiu– l'oportunitat de participar al Ral·li de Pravia amb un 127 de Seat Coches Históricos, un dels tres vehicles que per a l'ocasió van sortir de la nau A122 de Seat a la Zona Franca amb destinació cap a Astúries.

Com a nostàlgic que sóc, és normal que la meva ment es remuntés quatre dècades enrere, fins als inicis de Seat Competición, i recordés aquelles gèlides nits de ral·li en què veure en acció els seus pilots oficials, Antonio Zanini, Salvador Cañellas i Jorge Bäbler, al volant dels 124 i 1430 em feia oblidar la fred i la son. D'aquella època no tinc més idea del funcionament intern de l'equip del que he llegit i sentit a dir; conec millor la més pròxima etapa de Seat Sport al mundial de ral·lis, primer amb els Ibiza kit-car (campions en 2 litres el 1996 i 1998) i després amb els Córdoba WRC.

El que puc assegurar és que durant aquells quatre dies en terres asturianes em vaig sentir com si per fi fes realitat la fantasia de sentir-me pilot oficial. Qui no s'hi sentiria estant envoltat constantment de professionals que executen a la perfecció la seva feina, sabent-se emparat en tot moment davant el menor símptoma d'un problema o en arribar al parc d'assistència després d'un parell de trams i veure que el cotxe va quedant com nou abans de sortir cap a les cronometrades següents?

Al cent per cent.

Al capdavant de Seat Coches Históricos, Isidre López no amaga que s'implica tant en aquesta activitat com ho feia quan tenia sota la seva responsabilitat la logística del programa mundialista de Seat Sport. La diferència és que allò era competició pura i al més alt nivell i aquesta és una acció amb què la marca de Martorell fa reviure la seva història al públic i demostra que amb un cotxe ben normal i poca despesa es pot participar en aquestes festes per als aficionats que són els ral·lis de regularitat per a vehicles clàssics.

D'aquí ve que els cotxes amb què hi acudeix siguin pràcticament idèntics als de sèrie. Només hi ha concessions en els seients baquet, cinturons d'arnès, llandes i pneumàtics i, lògicament, en els precisos i imprescindibles aparells de mesurament. Suspensions, frens, carburació i escapament es fonamenten en el que l'annex J del reglament esportiu d'aquella època definia com a Grup 1: turismes de sèrie.

Exemple a seguir

Seat Coches Históricos va acudir al ral·li Villa de Pravia amb tres cotxes: un 127, un Fura Crono i un Ibiza de primera generació. La pluja va afegir dificultat a l'habitual d'uns trams estrets, lliscants i amb canvis de ritme; divertits i selectius, vaja. Seat és l'única marca que s'implica en aquests tipus de proves a l'Estat espanyol. El programa d'aquest any n'hi inclou tres –ara només queda el Ral·li Costa Brava– i quatre més en altres països europeus.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.