Les AMPA supleixen les carències de la política educativa
Un estudi diu que les associacions de pares fomenten la igualtat
Reclamen participar més en la gestió escolar
Les associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) esdevenen crucials per garantir uns mínims serveis per a les famílies que més pateixen la crisi. Així ho revela l'estudi Famílies amb Veu, que va presentar ahir la Fundació Jaume Bofill. “En allò que no és estrictament acadèmic, les associacions de pares estan esmorteint les desigualtats de la crisi”, subratlla l'estudi, dirigit per l'educadora social i antropòloga Marta Comas.
L'informe també diu que a falta d'unes polítiques de conciliació familiar, les AMPA són crucials perquè organitzen acollides matinals o menjadors. “L'oferta permet compensar algunes polítiques educatives que no cobreixen totes les necessitats.”
A més, el document afirma que les AMPA reclamen incidir en més temes, com l'elecció de l'equip directiu, i volen més subvencions públiques per mantenir la igualtat entre centres i alumnes amb dificultats.
LA XIFRA
La gran majoria dels centres educatius tenen AMPA
Segons l'informe de la Fundació Bofill, un 97% de les escoles catalanes tenen formalitzada la seva AMPA. Així doncs, només un 1% de les escoles públiques i un 3% de centres concertats no tenen associació de pares. L'estudi també constata que aquest model d'associacionisme de familiars d'alumnes que fa trenta anys que està arrelat a Catalunya implica, de mitjana, el 80% de les famílies dels centres, és a dir, aproximadament unes 400.000 famílies en formen part. “L'extensió del model AMPA i el nivell d'afiliació de les famílies contradiuen les percepcions de debilitat i d'irrellevància del paper de les famílies als centres educatius”, es diu en el document. Per exemple, un 60% de les famílies participen en les activitats que fan.