La roba d'aquí

L'èxit de les marques de roba amb missatges i referents de Catalunya Nord porta els seus creadors a intentar obrir-se cap al mercat del sud

Axurit, Soixantesix, el Xot 66 són les noves marques de moda de Catalunya Nord. Llur particularitat és que fan peces de roba que volen ser al mateix temps divertides, de disseny i també identitàries. Amb dibuixos i missatges que van del burro català als cargols, sense oblidar el rugbi, aquestes noves marques, qualificades d'identitàries, han recuperat tots els símbols o tòpics de la cultura nord-catalana, per vestir-se d'una manera original. Com sempre, les històries tenen un inici. Per a Soixantesix el debut de l'aventura va ser l'octubre del 2001, després d'un partit de rugbi entre la USAP i el seu vell enemic, Narbona: «Vam veure aquest estadi ple de banderes catalanes, i veient aquesta fervor ens vam dir que potser hi havia quelcom a fer amb això», explica Frederic Cervellon, creador de la marca amb dos amics. Alguns mesos després, el 2002, naixia la marca Axurit, però les dues marques són diferents del tot. Cerquen la catalanitat d'una manera diferent: «Nosaltres intentem fer un identitari urbà; ens agrada tenir samarretes que siguin identitàries, però també fashion i amb design», declara el creador de la marca Soixantesix. Amb aquest enfocament, la marca aconsegueix tocar una població més jove, i s'ha diversificat perquè tothom se senti concernit per les samarretes. «A l'inici només hi havia Soixantesix, però ara han nascut moltes altres marques afiliades per tocar tothom: hi ha Soixantesex, molt més provocant, o Johnny Rousquille, que vol ser el Big Lebowski català i que és el nostre orgull personal», diu el creador de la marca. També han creat models especialment dedicats al rugbi de XIII i XV, perquè els dos rugbis a Catalunya Nord són com religions, sobretot per als joves. El rugbi és una part també fonamental de la marca Xot 66, creada el 2004 per Philippe Bey, un antic jugador de la USAP. «Hem posat l'accent sobre dos aspectes fonamentals per a les nostres samarretes: la catalanitat i el rugbi», explica Philippe Bey. Com a bon apassionat del rugbi, ell també va treballar per la marca USAP per fer robes humorístiques i catalanes. Ara està provant un nou concepte en què serà la gent que triarà els dibuixos que vol a sobre de les peces de roba, com una activitat paral·lela al projecte Xot 66. Malgrat el tancament de la botiga Xot 66 a Perpinyà, Philippe Bey assegura que la marca va molt bé: «Continuarem d'existir gràcies a internet; estem creant una pàgina on es podran comprar directament les samarretes. Som conscients que hi ha catalans arreu del món.» Amb internet també hi ha una altra ambició: intentar trobar clients a Catalunya Sud. «Ens hem adonat que molta gent del sud que venia per fer turisme a Perpinyà passava per la botiga, però l'humor no és el mateix; ho caldrà respectar i guardar les coses que ja agraden a aquesta clientela.» El responsable de la marca Soixantesix també creu que Catalunya Sud pot ser una pista interessant: «Ara que som ben implantats al Nord, Catalunya Sud pot ser un nou mercat, i és per això que hem desenvolupat la nostra pàgina web», explica.

Després del seu èxit a Catalunya Nord, la moda identitària es prepara per a tot el mercat català.

Antics associats, avui concurrents

VÍctor Renyé-Pla

La saga de la roba nord-catalana comença l'any 2002, quan Philippe Bey i la seva esposa s'associen a Patrick Corones per crear una nova marca catalana, Axurit. Al principi, Philippe Bey, antic jugador de la USAP, és el dibuixant de la marca, i Patrick Corones s'ocupa de tota la part de màrqueting del negoci. Però al cap d'un temps neixen distensions entre els associats que porten la parella Bey a vendre la seva part de la botiga a Patrick Corones. Malgrat la nostra sol·licitació, Patrick Corones no ens ha respost per a la realització d'aquest reportatge.

«Ens havíem associat amb Patrick Corones, però no teníem la mateixa visió de les coses, i li hem venut la nostra part, però ens hem adonat que encara utilitza els nostres dibuixos set anys després», diu Philippe Bey. Ell considera que va donar uns dibuixos seus a Patrick Corones quan es van separar, per acabar la temporada, però no està d'acord que Axurit continuï comercialitzant dibuixos realitzats al principi de la marca per l'exassociat de Corones. L'antiga responsable d'Axurit afirma: «Ens hem fet enganyar pel nostre antic associat i hem entès que no som homes d'afer.» Els antics associats són avui concurrents sobre el mercat de les marques identitàries. Els Bey són propietaris des del 2004 de la botiga Xot a Perpinyà, que és juntament amb la marca Soixantesix el principal concurrent d'Axurit. La marca Soixantesix vol independitzar-se i no ser associada a Axurit o el Xot. Un dels seus responsables, Frederic Servellon, declara: «Posar un burro sobre una samarreta i vendre'n 100.000 és fàcil; nosaltres fem samarretes que surten de l'ordinari.» De les tres marques, Soixantesix és la més portada per la gent jove i la més present pels carrers de Perpinyà. La competició entre aquestes botigues per ser la número u en el mercat nord-català és ben real, fins i tot si les tres no tenen la mateixa clientela.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.