Guia escolar sobre l'adopció i l'acolliment
Uns 15.000 infants adoptats o acollits estan en el sistema educatiu català
Poder atendre millor a l'escola els 15.000 alumnes que han estat acollits o adoptats perquè sigui més fàcil integrar-los a l'aula i evitar el fracàs escolar és l'objectiu d'una guia que han editat els departaments de Benestar Social i Ensenyament. El document ha d'ajudar els mestres a entendre les necessitats d'aquests infants i a interpretar correctament els seus comportaments. La consellera de Benestar, Neus Munté, va recordar ahir que són alumnes que duen “una motxilla” per experiències viscudes, com ara abandonaments o canvis de domicili, i que requereixen una atenció personalitzada.
La titular d'Ensenyament, Irene Rigau, va concretar que acostumen a ser infants amb necessitats afectives, són més tímids i poden tenir problemes per expressar-se per qüestions de llenguatge. “Una bona formació en l'etapa de la primària –hi va afegir– és bàsica per a l'èxit escolar i facilitar l'arribada a l'adolescència”.
A més de la guia, s'organitzaran sessions formatives en matèria d'acolliment i adopció per al personal vinculat a l'educació. A més, Rigau va anunciar que s'està elaborant un nou decret d'admissió d'alumnes que donarà preferència als infants collits en cas d'empat a l'hora de triar escola.
Actualment hi ha 958 menors en famílies d'acollida. Les condicions més restrictives de països com ara la Xina o Rússia fan baixar el nombre d'adopcions: el 2012 es van adoptar 673 nens, però fins al juliol n'hi ha hagut 202.
L'“alarmisme” de les beques menjador
La consellera d'Ensenyament va reiterar ahir que tots els alumnes que ho necessitin tindran beca per dinar al menjador escolar aquest curs i va qualificar d'“alarmistes” les veus crítiques que s'han sentit aquests dies que ja avisen que el pla de beques serà insuficient. Mentre que dimecres el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) va denunciar que amb un pressupost de 34 milions d'euros, uns 10.000 nens vulnerables se'n quedarien sense, Rigau va argumentar que encara s'estan tramitant les sol·licituds d'aquest any –tot i que el curs va començar oficialment la setmana passada–i que, per tant, encara no se'n pot fer balanç.