Canals

Enamorats del ferrocarril

L'Associació d'Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines disposa d'un centenar de socis units per la passió del ferrocarril, per recrear i divulgar un món que gairebé ja no existeix

S'entusiasmen amb la locomotora americana Big Boy, dissenyada per arrossegar trens de 3.600 tones amb 24 rodes de las que 16 estan acoblades per bieles; són capaços de dedicar deu hores diàries a construir una maqueta a escala de l'estació del seu poble i no dubten a fer els quilòmetres que convingui per aconseguir un element ferroviari autèntic que els manca a la seva col·lecció. N'hi ha d'especialitzats en trens americans, d'altres, en ferrocarrils de via estreta, màquines alemanyes, material japonès... Són els aficionats al modelisme ferroviari dels quals un centenar –no hi són tots però quasi– es reuneixen a l'entorn de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines, una entitat que segons el seu president, Ignasi Griñón, té com a principal objectiu la divulgació del tren i del món ferroviari.

Tot va començar l'any 1978 entre un grup d'amics de Sant Feliu de Guíxols aficionats al tren i al modelisme. A partir d'aquí van conèixer més gent d'aquest món i es van plantejar crear una associació gironina. Les primeres reunions es van fer al bar de L'Estació, a Girona, entre el 1990 i el 1991. El 1991 es va constituir l'associació, i al cap d'un any ja van poder posar en funcionament tots els seus coneixements amb motiu de la celebració del centenari del “tren petit” de Sant Feliu. Fa poc, al març passat, a la Casa de Cultura hi van organitzar una exposició commemorativa dels 150 anys de l'arribada del tren a la ciutat amb la informació necessària per entendre la magnitud de l'esdeveniment, juntament amb una mostra d'objectes ferroviaris i una maqueta de l'estació de Fornells monumental de 20 metres de llarg. També s'hi podia veure una locomotora Krauss 2356 del ferrocarril SFG, una exposició filatèlica, pel·lícules i altres materials relacionats amb aquest món.

La primera seu va ser a l'estació de Girona, gràcies a les facilitat de l'Ajuntament. Actualment estan instal·lats a l'estació de Fornells, on es reuneixen cada dimarts i obren el museu al públic el segon i el quart diumenge de cada mes. Si no fos per l'ajuda de l'Ajuntament de Fornells, tot això no seria possible, asseguren. La fotografia i la recuperació de material ferroviari són altres activitats que desenvolupen però el que més els apassiona són les trobades de modelisme modular. La majoria d'associacions catalanes es reuneixen un parell o tres cops l'any, en diverses poblacions, per posar en comú els mòduls que porta cada associació i construir un circuit enorme (a Lleida, al març passat, feia 105 metres) amb què passen el millor cap de setmana possible fent anar amunt i avall locomotores i trenets. La normativa per a la construcció d'aquest mòduls és molt estricta i està establerta a nivell europeu. Com en tantes altres coses, Alemanya és la locomotora de tot aquest procés. També es fan trobades internacionals entre països europeus.

Són un centenar de socis que paguen 40 euros l'any (20 els jubilats i 10 la mainada) amb dret a disposar de totes les instal·lacions, incloent-hi el trenet que dóna voltes al voltant de l'estació i que és el principal atractiu per als més petits.

No tots provenen del món ferroviari. “Jo no tinc cap antecedent familiar –ens comenta Ignasi Griñón– ni he treballat mai de ferroviari. Sóc aquí per la meva afició als trens en miniatura, al modelisme. La meva feina ha estat lligada al món de la tecnologia i a través de la tecnologia hi ha molta gent que ha entrat en el món del modelisme. El ferrocarril et dóna l'oportunitat de desenvolupar els coneixements tècnics en electrònica, informàtica, etc. Tinc el carnet de mestre artesà de la Generalitat arran dels treballs que he fet en aquest terreny.”

Recreen un món complex que en bona part ja no existeix. Guarden la memòria del que havia estat el ferrocarril i els ferroviaris. La majoria són jubilats que disposen de temps, però afortunadament, a l'associació també hi ha joves, gent que assegura la continuïtat d'una tasca sense cap ànim de lucre destinada exclusivament a recrear una passió. Els costa d'entendre com és possible que hi hagi gent capaç d'entrar a robar a la seu de Fornells, fer una destrossa considerable i no emportar-se pràcticament res.

Asafegi
CONSTITUÏDA:
Any 1991.
SEU:
Estació de Fornells de la Selva.
ACTIVITATS:
Promocionar i divulgar tot el que fa referència al món dels ferrocarrils. Recuperar material ferroviari per exposar-lo al museu, organitzar exposicions i sessions fotogràfiques i, sobretot, recrear l'afició al modelisme del seu socis a través de les trobades que es fan periòdicament.
ESTRUCTURA
Forma part de la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril juntament amb gairebé una cinquantena d'entitats entre les quals hi ha els Amics del Tren d'Olot, El Club Ferroviari de Caldes de Malavella i l'Associació del Trenet de la Vall d'Aro, de les comarques gironines.

La bicicleta de l'enginyer

Als socis de l'Asafegi els sembla perfecte que les antigues vies de tren s'hagin convertit en vies verdes destinades als cicloturistes. Ho veuen com una reconversió interessant que ajuda a mantenir la memòria del que havia estat el transport per ferrocarril. El que ja no veuen tant clar és que hi hagi senyors, com passa en el tram de Sant Feliu de Guíxols, que ocupin part de l'antiga via i n'obliguin a desplaçar el carril. Un dels socis ens comenta que antigament les companyies sense gaire recursos econòmics utilitzaven una bicicleta adaptada als rails per tal que els enginyers poguessin fer les inspeccions de les vies. Ho veuen com una bona alternativa en els llocs on encara es conserva la via. Sembla que ja ve d'antic, això d'utilitzar les vies per anar en bicicleta.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.