Societat

infraestructures

El bus-VAO s'obrirà dia i nit tot l'any en els dos sentits

El conseller Ramon Espadaler anuncia que el nou funcionament s'implementarà “no gaire més enllà” de l'estiu

La mesura continuarà limitant l'ús als vehicles amb un mínim de dos ocupants

S'han acabat les restriccions horàries per poder fer servir el bus-VAO, la costosa infraestructura de la C-58 que connecta el Vallès Occidental i Barcelona. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va anunciar ahir que el vial estarà obert tots els dies de l'any en tots dos sentits.

El bus VAO va entrar en funcionament l'octubre del 2012 amb l'expectativa que passarien 7.000 vehicles diaris, però en els primers mesos d'obertura en van ser poc més de 2.000. Després de rebaixar el nombre d'ocupants a dos, el nombre de vehicles s'ha ampliat a 4.370, encara lluny de les pretensions inicials.

Ara, amb la seva obertura ininterrompuda es vol treure rendiment “de forma substantiva” a un vial que va costar 81 milions d'euros i que es troba “infrautilitzat”. Ara bé, Espadaler va descartar la possibilitat que el carril s'obri a qualsevol vehicle. Es continuarà limitant el seu ús als turismes o vehicles mixtes adaptats, que portin un mínim de dos ocupants. “No es pot anar més enllà”, va subratllar el conseller. Obrir el carril a tot els vehicles suposaria “alterar el sentit” pel qual es va dissenyar el bus-VAO, que va aconseguir finançament europeu per ser una infraestructura destinada a fomentar el transport públic i els vehicles d'alta ocupació.

Actualment, aquest carril d'alta ocupació, projectat l'any 2007 pel govern tripartit, està tancat a la nit i parcialment els caps de setmana, i el seu ús està limitat a un sentit de circulació –d'entrada o de sortida– en funció de la franja horària. En concret, el vial es troba tancat de les deu de la nit a dos quarts de set del matí. A partir d'aquesta hora, s'obre en sentit Barcelona. Els divendres el carril està operatiu de les 6:30 h a la una del migdia d'entrada a Barcelona i de les quatre de la tarda a les deu de la nit de sortida.

Per aconseguir obrir el vial en els dos sentits, s'han de fer algunes modificacions. Dilluns, Interior presentarà dues propostes per dividir la plataforma en dos carrils de 3,5 metres. La primera consisteix a dividir els dos carrils amb una doble línia contínua abalisada i deixar dos varals d'1,5 metres. La segona planteja un carril de separació de 3 metres senyalitzat amb balises lluminoses i que també podria ser utilitzat de carril d'assistència en cas d'accident o avaria. La voluntat del govern és que el nou funcionament del bus-VAO s'implementi “no gaire més enllà” de l'estiu, segons Espadaler.

D'altra banda, el conseller de Territori, Santi Vila, va anunciar que el govern estudia la implantació d'una ecotaxa per a l'ús de vehicles privats.

LES XIFRES

81
milions d'euros
és el que va costar la construcció del bus-VAO entre el Vallès Occidental i Barcelona.
7.000
vehicles diaris
és la previsió que hi havia al començament sobre l'ús que es faria de la nova infraestructura.
4.370
vehicles
passen realment cada dia després d'haver rebaixat a dos el nombre mínim d'ocupants.

Nous vehicles a les línies Mataró-Barcelona

Tres nous vehicles, un d'ells articulat, es van incorporar ahir a les línies de bus que uneixen Mataró amb la capital catalana. Dos d'ells operaran a la línia que enllaça les dues ciutats via N-II (C10) i el tercer a les que fan les rutes per autopista (C1 i C2). El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, ha destacat la millora “significativa“ en la flota de busos que gestiona la companyia Moventis. “Parlem de vehicles d'última generació, adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, que en total representen una vintena de places assegudes més i que resolen en part l'alta ocupació de les hores punta”, ha explicat. Padrosa ha lloat els esforços continus de l'empresa per reforçar els circuïts en aquells moments del dia que creix la demanda, també en la línia que uneix Mataró amb la UAB. Els nous vehicles han costat 760.000 euros.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia