L'entorn és clau per al bon aprenentatge de la llengua
Els nouvinguts s'integren en català amb els companys a l'institut Josep Pla, de majoria catalanoparlant
L'aprenentatge d'una llengua depèn, en bona part, de les oportunitats que tinguin els estudiants de practicar l'idioma. En els barris amb poca presència del català, els professors es queixen que, molt sovint, els nouvinguts no acaben de veure la utilitat de parlar-lo.
No és el cas de l'institut Josep Pla de Barcelona, on “la majoria d'alumnes provenen del barri antic d'Horta i són catalanoparlants”, segons explica la cap del departament de català, Caterina Parera. “Al pati –afegeix Lydia Viqueira, professora de català del centre– entre el 60 i el 70% de les converses són en català”, uns percentatges poc habituals a la ciutat de Barcelona.
Aquesta situació, expliquen les professores, fa que la majoria d'alumnes immigrants, un 14,5%, s'integrin amb els companys en català. “Tenim un alumne que parla perfectament el català i fa poc hem descobert que és argentí”, relata la professora Marina Faixó, a tall d'exemple.
A l'institut, a més, potencien la integració social en català a través d'iniciatives com les parelles lingüístiques: cada setmana hi ha alumnes que destinen mitja hora del pati a ajudar un company a qui costa més expressar-se en català.
La llàstima –indica la professora Sílvia Torralba– és que això no es pugui fer a tot arreu a causa de “la concentració d'un tipus d'alumnes en determinats centres”.