Pares de nens amb autisme defensen la integració a les escoles ordinàries
Reclamen ajut al govern per dotar els centres del suport que fa possible l'aprenentatge
Ho avalen amb un projecte en què participen 40 escoles
El Biel és un nen de tres anys i mig amb un grau d'autisme moderat que li dificulta la comunicació amb els altres i la interacció social. Però els seus pares sempre han tingut clar que es podia treballar per estimular els seus dèficits. Ho van començar a fer amb deu mesos, quan ni tan sols tenien un diagnòstic, i van continuar a la llar d'infants, amb l'acompanyament d'un especialista en autisme que li facilitava la integració.
L'escolarització a primària els neguitejava, però a través de l'associació Aprenem, de famílies amb nens amb autisme, van poder formar part del projecte Construïm capacitat, que té com a objectiu trencar barreres i facilitar la inclusió dels nens amb autisme a l'escola ordinària. L'escola concertada La Salle Comtal, a Ciutat Vella, on al final van decidir escolaritzar el Biel, és una de les 40 escoles de Catalunya que han participat amb 44 nens en el projecte. I els resultats han estat molt satisfactoris. “Ha suposat que l'escola entengui què és l'autisme i quina metodologia es necessita, perquè els nens amb autisme no aprenen per imitació, però amb el suport adequat poden aprendre”, explica la mare del Biel, Isabel Parra.
El projecte s'ha fet amb la col·laboració del Departament d'Ensenyament, que ha facilitat que els centres puguin obrir les portes als acompanyants. En el cas del Biel, els resultats han estat molt satisfactoris. “Ha assolit els objectius d'un currículum adaptat i els seus companys han tingut una actitud receptiva i acollidora”, diu Parra. De moment, però, les famílies s'han fet càrrec del cost que implica. Per això ara demanen a Ensenyament que també assumeixi el cost econòmic que comporta. “El que volem és que sigui un servei públic obert a tothom”, subratlla Parra.
LA XIFRA
LA FRASE
Un de cada 150 naixements
L'autisme és un trastorn neurològic que afecta la percepció i el processament cerebral de la informació. Coincidint amb la celebració, dijous, del Dia Mundial de Conscienciació sobre l'Autisme, l'associació Aprenem va recordar que a Catalunya té una prevalença d'un de cada 150 naixements i que afecta més els homes que les dones. El trastorn autista es fa evident abans dels tres anys, però moltes vegades es diagnostica més tard.
Aprenem defensa l'educació inclusiva com la millor opció per als alumnes amb autisme. I lamenta que només el 34% puguin accedir a un centre ordinari.