31,2 milions per a obres del nou tram de FGC a Sabadell
La Generalitat adjudica obres complementàries del perllongament entre Sabadell Estació i Ca n'Oriac
Els treballs permetran posar en marxa el servei l'any vinent amb quatre noves estacions
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat per 31,2 milions d'euros les obres destinades a adequar el perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Sabadell, que s'allarga en un traçat de 4,4 quilòmetres entre Sabadell Estació i Ca n'Oriac, el nou final de la línia. L'actuació servirà per col·locar les vies i les catenàries, l'alimentació elèctrica i les comunicacions, així com l'arquitectura i instal·lacions de les quatre estacions que s'afegiran a la línia un cop finalitzin les obres de perllongament. Les quatre noves estacions són Plaça Major, Eix Macià-Creu Alta, Plaça Espanya i Ca n'Oriac.
Les obres que ara el departament ha adjudicat permeten anar completant els diversos elements necessaris per posar en servei el nou tram de línia ferroviària. En l'actualitat, s'estan executant les tasques d'arquitectura i instal·lacions de les estacions de Sabadell Estació i Plaça Major, així com els treballs de via i catenària, senyalització i instal·lacions diverses en el tram des de l'inici de l'actuació i fins a Plaça Major. Amb les obres que s'han adjudicat, es podran construir l'arquitectura i instal·lacions de les estacions Eix Macià-Creu Alta i plaça Espanya amb un pressupost de 13,7 milions, poc més del 40% del total de l'adjudicació. A l'estació d'Eix Macià-Creu Alta, situada a tocar d'una de les zones comercials més importants de la ciutat, hi haurà escales mecàniques i ascensors, i un vestíbul de cinc-cents metres quadrats. L'estació Plaça Espanya actuarà com a intercanviador amb l'estació de Renfe de Sabadell Nord. L'accés principal es durà a terme a peu pla des del centre de la plaça, des del qual s'accedirà a un vestíbul superior amb forma de sector circular situat al mateix nivell i amb connexió directa amb el vestíbul de Rodalies. Aquest vestíbul superior estarà connectat amb un vestíbul inferior mitjançant ascensor, escales fixes i mecàniques.
Una altra actuació, de nou milions d'euros, servirà per instal·lar la via pròpiament dita i la catenària en el tram que va de Plaça Major a Plaça Espanya, d'uns dos quilòmetres. Finalment, amb un pressupost de 8,5 milions, s'actuarà per fer les instal·lacions d'alimentació elèctrica, comunicacions i instal·lacions no ferroviàries de túnel, des de Plaça Major fins a les cotxeres.
Una obra amb retard
Amb aquesta adjudicació s'enceta el tram final de les obres, que haurien d'estar finalitzades el 2016, data en què ha d'entrar en servei el nou traçat. Si es compleix el calendari, Sabadell haurà estat deu anys amb les obres del perllongament, ja que van començar el 2006. Les obres es van aturar el 2012 per falta de liquiditat i al cap d'un any es van reprendre després d'haver renegociat els pagaments amb bancs i constructores. En total, el perllongament de 4,4 quilòmetres costarà 430 milions.