Societat

Mataró vol salvar l'antiga nau del Vapor Gordils

L'Ajuntament hi farà una primera fase de rehabilitació abans d'acabar l'any

La fàbrica, que va ser la primera de la ciutat que va disposar d'un vapor, està en perill pel mal estat de conservació

L'Ajuntament de Mataró començarà les obres de rehabilitació de la nau del Vapor Gordils abans d'acabar l'any. La fàbrica, catalogada com a bé cultural d'interès local i amb el màxim nivell de protecció, està en molt mal estat de conservació i els tècnics que l'han inspeccionada fins i tot diuen que es troba en perill de col·lapse. Amb l'objectiu d'aturar un procés accelerat de degradació, el consistori té previst invertir-hi 399.861 euros i actuar urgentment en aquells elements que estan més malmesos, com ara les bigues mestres i les voltes per l'efecte de les humitats i d'algun insecte que n'han podrit les estructures i que podrien fer que la nau es desplomés.

Si això no fos prou, els especialistes han detectat un problema afegit que encara hi complica més qualsevol actuació i és que els pilars que hi ha a les dues plantes no estan alineats verticalment. La regidora d'Urbanisme, Núria Calpe, destaca que a part de ser la primera de la ciutat que va disposar d'un vapor com a font d'energia, la fàbrica, que és de titularitat municipal, és la més antiga de tot l'Estat espanyol que queda dempeus i que usava aquest sistema per fer anar les màquines. De fet, el seu estat és tan deplorable que algunes de les estructures de l'interior ja estan enderrocades.

El projecte d'intervenció integral és molt costós i, per aquest motiu, les feines que s'executaran ara i que només estan pendents de trobar-hi una empresa per adjudicar-les són només una primera fase de tot el procés de recuperació. En aquest sentit, la intenció és tirar a terra tota l'estructura interior excepte aquells elements que estiguin en bon estat i col·locar-hi tot un seguit d'andamis per aconseguir estabilitzar l'edifici. A més, també s'intervindrà en la façana de l'immoble. En una segona fase, que de moment no té data ni pressupost per tirar-la endavant, es preveuria restituir totes les estructura enderrocades a més de rehabilitar la coberta i eliminar-ne tots aquells elements que no formen part de la fàbrica original.

Una altra de les incògnites que continuen planant sobre aquest destacat element patrimonial de la ciutat són els usos que s'hi vulguin donar en el futur. L'any 2009 l'Ajuntament va començar a fer els tràmits perquè s'hi instal·lessin les oficines de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, però finalment la delegació d'Hisenda a Mataró va optar per anar a un altre lloc a causa de la forta inversió que havia de fer per posar a punt les instal·lacions.

LA XIFRA

399.861
Euros
és la quantitat que l'Ajuntament invertirà en una primera fase per rehabilitar la nau industrial.

Un edifici històric per a la ciutat

La nau del Vapor Gordils és al capdavall del carrer Sant Agustí, a davant mateix de l'estació de Renfe i de la carretera N-II, i es va construir el 1838. Va ser el primer indret de la ciutat que va disposar d'un vapor. Primer l'edifici va funcionar com a molí fariner, i un any més tard es va reconvertir en filatura cotonera gràcies a la companyia Gordils i Dalmau. L'empresa va fer fallida el 1864, i cinc anys després es va establir la societat Viñas i Sanglas, que després va passar a dir-se Filatures Viñas SL, que va estar en actiu fins l'any 1970. L'últim propietari va ser Brica SA, que la va cedir a l'Ajuntament de Mataró en el marc del desenvolupament urbanístic del sector. La nau està inclosa en el catàleg del patrimoni arquitectònic de la ciutat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia