Més de 300 peticions de cita prèvia mensuals als jutjats
Tant ciutadans com professionals jurídics volen evitar així fer cues a l'hora de fer tràmits a Girona i Olot
El govern preveu implantar al llarg del 2016 l'oficina judicial als jutjats de Blanes
Els jutjats de Girona i Olot reben una mitjana de 308 peticions de cita prèvia al mes que es poden sol·licitar a través d'internet. Aprofitant els jutjats on hi ha implantada l'oficina judicial, Justícia fa un pas més per agilitar gestions i evitar cues. Ciutadans i professionals jurídics poden reservar hora per fer tràmits, com ara designar advocat o procurador.
L'oficina judicial és el nou model organitzatiu de l'anomenada “sala de màquines” de l'administració de Justícia. Es tracta de deixar enrere el funcionament tradicional, on cadascun dels jutjats feia els tràmits de manera independent i amb el seu propi personal, i crear una nova estructura de treball conjunt i transversal. L'objectiu és guanyar agilitat i economitzar recursos perquè, a la pràctica, s'acaba convertint en una mena de finestreta única a l'hora de fer gestions o presentar escrits. De moment, a Girona i a Olot tant els ciutadans com els professionals jurídics poden demanar cita prèvia per internet per fer apoderaments apud acta, és a dir, designar procurador o advocat per a algun procediment. A Girona, el servei de cita prèvia ha acordat una mitjana de 271 cites al mes, mentre que Olot (on va entrar en funcionament més tard) n'ha rebut 37 al mes. A finals de juliol també es va estendre el servei als jutjats de Figueres. “Anem introduint estalvi de processos amb serveis com el de cita prèvia, que ha tingut molt èxit, i per això també l'hem ampliat a Figueres, on no hi ha oficina judicial”, explica la directora dels serveis territorials de Justícia a Girona, Isabel Ruiz.
Pròxim pas, Blanes
“A Girona vam ser pilots, vam començar aquí i estem molt contents de com està funcionant”, afirma Ruiz, que recorda que el servei comú processal va entrar en funcionament el setembre del 2012. Per Ruiz, l'oficina judicial “dóna molt més bon servei al ciutadà perquè fa treballar en comú tots els jutjats i això ha afavorit molt tant els operadors jurídics com els ciutadans”.
Després de Girona, el febrer del 2014 va entrar en funcionament als jutjats d'Olot. Segons ha explicat Ruiz, la previsió és que al llarg de l'any 2016 s'implanti als jutjats de Blanes. “El Departament i el Consell General del Poder Judicial vam acordar que el següent pas serà Blanes; és una prioritat per qüestions territorials”, ha explicat. Un cop estigui implantat als jutjats de Blanes, serà el torn dels jutjats de la Bisbal d'Empordà.
Implantar l'oficina judicial no és fàcil en alguns edificis perquè cal recol·locar despatxos i crear un espai prou diàfan perquè hi càpiguen tots els funcionaris de l'oficina i doni resposta a les noves necessitats tecnològiques. Això és clau perquè la nova organització de l'administració de Justícia és bàsica per acabar impulsant l'expedient judicial electrònic que ha d'agilitar els tràmits i reduir significativament l'ús del paper.