Terrassa ampliarà el pla del centre per reduir l'ús de cotxes i contaminar menys
Volen restringir el nombre de vehicles a carrers estrets i fer-ne més de prioritat per als vianants
Remodelaran la plaça Freixa i Argemí i carrers de Ca n'Aurell
L'Ajuntament de Terrassa té l'objectiu, per als pròxims anys, de complir els paràmetres marcats per la normativa sobre la qualitat de l'aire i d'ampliar la xarxa de carrers per a ús exclusiu de vianants. D'aquesta manera es recupera la filosofia del pla del centre de Terrassa, que es va començar a executar el 1992 amb l'objectiu de recuperar els principals carres del municipi en vials que convidessin a passejar-hi i, alhora, es creava un eix comercial potent i s'afavoria la rehabilitació d'habitatges. El tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, assegura que les línies d'actuació dels propers anys són reduir l'ús del cotxe i ampliar el nombre de carrers per a vianants, sobretot en carrers estrets, per poder reduir els índexs de contaminació i complir els criteris del pla de qualitat de l'aire.
De fet, el mateix pla del centre, que va servir per transformar urbanísticament més de 40 carrers del centre històric donant prioritat de pas als vianants ja preveia, en una fase posterior, actuacions als carrers perimetrals, algunes de les quals s'han executat, com en el carrer del Vall, Rutlla, Gutenberg i Nou de Sant Pere, però d'altres han quedat pendents, com el Galileu, Arquímedes, Sant Antoni, Garcia Humet, Passeig i Pantà, entre d'altres. Ara la intenció és recuperar aquesta idea i Armengol assegura que s'ha de tornar a posar sobre la taula la necessitat d'ampliar l'illa de vianants, però també de tancar totalment al trànsit rodat els carrers que ja estan remodelats com ara la Rutlla i el carrer del Vall. Per Armengol és necessari, sobretot, estendre-ho a tots aquells carrers estrets on es genera una acumulació de contaminació, com ara el carrer Portal Nou.
Totes aquestes actuacions estan en fase embrionària, depenen d'altres decisions que es recullin en l'aprovació del nou pla de mobilitat i també de la remodelació dels recorreguts de les línies d'autobusos urbans, prevista per d'aquí a un any, i que han d'incloure el compromís de l'alcalde amb els veïns de no fer passar cap línia de busos pel carrer Mas Adei. Si realment es compleix, el consistori també durà a terme una remodelació de part del passeig i de la plaça Doctor Robert.
Armengol explica que el govern també farà una aposta per millorar el barri de Ca n'Aurell seguint els mateixos criteris de dignificació dels carrers per donar prioritat als vianants. Una de les primeres accions serà el canvi de fesomia de la plaça Freixa i Argemí, per fer una entrada digna al parc de Sant Jordi que doni projecció a l'edifici modernista de la Masia Freixa.
LA XIFRA
LA FRASE
Alternatives al trànsit per la Rambla
Un maldecap del govern quant a la mobilitat serà buscar alternatives al trànsit acumulat als carrers Arquímedes i Galileu pel tall del trànsit dels vehicles privats per la rambla d'Ègara, des que es va remodelar completament, a final del 2011. Des de llavors hi ha queixes constants de veïns d'aquests dos carrers del barri de Ca n'Aurell, el nombre de les quals augmenta quan hi ha esdeveniments a la Rambla, ja que s'hi afegeix el pas d'autobusos i taxis en els dies de festa major, de la fira modernista i de la fira del texà. Armengol admet que és un tema complicat i que implica potenciar recorreguts alternatius, a més del que ja s'anuncia del quart cinturó com a ronda, com els carrer Faraday o l'avinguda Àngels Sallent.