cultura

Un vell nou Miró

La Fundació Miró crea un nou recorregut museístic amb la incorporació del dipòsit de la família i una nova configuració de la col·lecció Kazumasa Katsuta

El nou circuit de la col·lecció recupera els plantejaments originals de Miró i l'arquitecte Sert

“Avui, 8 d'abril del 2016, l'esdeveniment cultural del dia en tot el món és aquest.” Potser les paraules del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, podran sonar a gest d'excessiva eufòria, però la veritat és que cada dia no es veu un pas tan significatiu per fer encara més gran un dels màxims creadors contemporanis.

La Fundació Miró va culminar ahir el procés de remodelació de la col·lecció que permetrà fer més palesa la dimensió artística i personal de Joan Miró i facilitarà la creació de nous discursos sobre la seva obra. L'ambició del projecte va ser confirmada amb la presència de les altes autoritats del país i de la ciutat. A més de Puigdemont, que va destacar la fidelitat al país de Miró que va saber-la conjuminar amb la seva vocació universalista, van assistir a la inauguració l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que també va reforçar la idea de Miró com a home lligat al país i a les causes solidàries, i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa. En representació de la família va parlar el nét de l'artista Joan Punyet Miró. “El meu avi sempre va somiar amb la cultura com un pont de la convivència entre la gent.”

La nova configuració farà que les obres de Miró ocupin els espais que ara s'utilitzaven per les exposicions temporals. La directora de la Fundació Miró, Rosa Maria Malet, va explicar que originalment les obres de Miró estaven pensades per aquests espais i quan es feia una mostra temporal es retiraven. Amb el temps, l'espai va ser ocupat, fins ara, per les exposicions no permanents. Amb la nova configuració es recuperen idees que van gestar Miró i l'arquitecte de l'edifici Josep Lluís Sert que contemplaven espais de reflexió pels visitats.

Aquesta nova configuració ha estat possible per la cessió de significatives obres propietat de la família Miró i també d'altres col·leccions i per un nou acord amb la col·lecció Kazumasa Katsuta, que fins ara havia d'estar agrupada en un sol espai. El fet de poder alternar aquestes peces amb altres de diferent procedència ha permès establir diàlegs com el de Gota d'aigua sobre la neu rosa, que prové de la cessió de la família, amb un altre quadre de la col·lecció Katsuta, anomenat Cabell perseguit per dos planetes. Les dues peces conformen una mena de díptic per la coincidència d'època i plantejaments.

El recorregut de la col·lecció no és cronològic, sinó temàtic o per suports, com és el cas de la sala dedicada a l'obra de paper en que es pot observar part de la sèrie de litografies Barcelona. “Tenim gran quantitat d'obra en paper que ara podrem donar a conèixer”, va dir Malet.

Àmbits d'estudi

Tot plegat són vuit àmbits d'estudi amb un total de 150 peces entre les quals hi ha pintures, dibuixos, escultures i tèxtil. “La configuració nova ha buscat apropar les obres a l'exterior. La idea de Miró d'apropar l'art a la natura hi és molt present”, va declarar Malet, que va destacar: “Ara és una bona ocasió per visitar la fundació per a tots aquells que creuen que ja la coneixen. S'ofereix una nova mirada. I això és el que intentarem fer en un futur, ja que no hi ha res que digui que un museu hagi de ser una cosa tancada.”

Els àmbits recullen la vinculació de Miró amb la terra; la idea d'anar més lluny de la pintura; la seva relació amb artesans ceramistes, fonedors i tèxtils que diluïa el concepte d'autoria; el vessant líric de la pintura, o l'àmbit de recerca, vinculat a l'arquitectura i a les obres situades en espais públics, “que sempre han representat el sentir de Miró d'unir l'art amb la ciutadania”, va dir la directora de la Miró.

Remarcables són les dues “capelles” que contenen dos tríptics especialment rellevants en l'obra de maduresa Miró: L'esperança del condemnat a mort I, II, III, conjunt que va ser finalitzat el mateix dia en què va ser executat Puig Antich i Pintura sobre fons blanc per a la cel·la d'un solitari I, II, III.

Com a complement lúdic i formatiu a la nova mirada, la Fundació Miró ha editat un àlbum de cromos col·leccionables amb moltes de les obres del recorregut. També s'ha pensat en un circuit d'obtenció i intercanvi de cromos en espais culturals.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.