El compromís social de les empreses
La Responsabilitat Social Corporativa és el conjunt d'operacions que les empreses fan en l'àmbit social, mediambiental i de drets humans
No cal dubtar-ne gens que la societat està canviant i són altres mecanismes els que deuen ser avaluats per mesurar la competitivitat i l'eficiència de les empreses. Fins avui han prevalgut barems purament econòmics basats primordialment en l'avaluació de la reducció de costos, l'optimització dels recursos, la millora dels processos i l'ampliació de mercats; no obstant això, aquests criteris no han resolt molts dels problemes que apareixen a la societat actual i que estan relacionats amb altres factors aliens a l'àmbit econòmic; així, el marc migratori, els problemes psicològics dels treballadors i la conciliació familiar, entre d'altres, són conceptes nous que han aparegut a la nostra societat i que necessiten una resposta fora de la visió tradicional que relaciona l'economia amb el mercat i l'obtenció de beneficis de caràcter lucratiu.
Per aquesta raó, hem de buscar eines i instruments que ajudin a valorar i a implementar els nous valors i la situació en què es desenvolupa l'àmbit econòmic.
D'altra banda, el consumidor d'avui no només li demana a l'empresa que li ofereixi productes útils i de qualitat, sinó que també li comença a exigir que es produeixin en condicions justes, que promoguin el desenvolupament humà i procuri la continuïtat dels seus treballadors.
Per donar resposta a aquest panorama, les polítiques empresarials han recollit un concepte nascut als Estats Units als anys 50 que es denomina Responsabilitat Social de l'Empresa o Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Aquest concepte s'ha anat assentant a la societat civil impulsat pels ciutadans que cada cop exigeixen que les empreses contemplen pràctiques polítiques o econòmiques èticament correctes.
Podem, per tant, definir la RSC com el conjunt d'operacions i compromisos legals i ètics, tant nacionals com internacionals, que es deriven dels impactes que les activitats de les organitzacions produeixen en l'àmbit social, laboral, mediambiental i dels drets humans.
Arribats a aquest punt és necessari diferenciar la RSC de les actuacions filantròpiques i del denominat “màrqueting amb causa”, a través del qual s'utilitzen les accions socials per donar publicitat a la imatge amable de l'empresa, sent el factor diferencial la resposta que comporten els mateixos interessos empresarials i el necessari equilibri amb tots els grups d'interès de la mateixa organització. No s'ha d'oblidar, en aquest sentit, que una bona gestió i visualització de la responsabilitat corporativa és el millor màrqueting que pot realitzar una empresa en el moment actual.
En definitiva, prestar serveis responsables, conservar el medi ambient, contractar a persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social són algunes de les accions valorades per la RSC que converteixen a l'empresa en una aliada en la consecució d'un món millor.