Formació en competències per a apropar Universitat i Empresa
En el context d'un món canviant, on s'hi superposen noves formes de comunicació i transmissió de la informació i models d'organització i negoci diferents dels convencionals, les competències tradicionalment prioritzades en la formació universitària no són les que necessàriament requereixen les empreses dels seus professionals. La magnitud de les transformacions convida a Universitat i Empresa a treballar conjuntament per a acurtar la distància que encara les separa.
Recentment, l'informe ‘Ranking de universidades. Relación entre empresa, universidad y sociedad', elaborat per la Fundación Everis, va posar de manifest la magnitud del terreny que encara queda per recórrer, fet que, d'altra banda, també evidencia l'ampli marge de què es disposa per a reformular la formació superior. Així, mentre que els més de 2 000 ocupadors que van respondre a aquesta enquesta van senyalar l'honestedat, el compromís ètic, la capacitat d'aprenentatge i adaptació al canvi i el treball en equip com les competències que més valoren en els seus treballadors, la Universitat segueix primordialment posant èmfasi en els coneixements tècnics, habilitats per treballar en entorns multiculturals i multidisciplinaris, així com l'orientació a resultats.
La Universitat comença a donar mostres de ser sensible a aquesta necessitat. Avui, quan es parla del concepte de competències, es fa al·lusió a una formació que sobrepassa les fronteres del que és curricular per a formular una visió integral, en què hi té cabuda el desenvolupament de les capacitats que permeten l'adaptació al món professional. Així, certes universitats han començat a entendre que els anys de carrera universitària són també un trajecte en què l'estudiant ha d'anar adquirint aquestes competències. És el cas de la Universitat Abat Oliba CEU, que ha implementat el programa CEU ePlus. En aquest itinerari es distribueixen, de forma compassada a l'evolució de l'alumne, les accions i activitats que contribuiran a fer que desplegui les capacitats esmentades. Es tracta de què, a mesura que avanci en la seva formació, l'universitari perfili les seves competències i defineixi les seves aspiracions professionals. Per això és, tanmateix, fonamental treballa la introspecció i autoconeixement, aspecte en què el CEU ePlus incideix especialment. Aquesta vocació per formar persones preparades per aportar valor afegit té la seva correspondència en l'ocupabilitat, ja que la UAO CEU presenta la taxa d'ocupabilitat més elevada entre totes les universitats catalanes, segons l'última enquesta realitzada per l'AQU.