La digitalització reclama professionals versàtils
El mercat laboral requereix treballadors que puguin reciclar-se i assumir noves funcions a la nova era tecnològica
A finals del passat any, la Conselleria d'Ensenyament, en el marc Projecte Interdepartamental de Competència Digital Docent (PICDD), va determinar quines competències digitals són necessàries perquè els mestres i professors estiguin en condicions de contribuir a l'adopció per part del seu alumnat d'un domini suficient i adequat de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. En el comunicat que s'informava d'això es remarcava la idea que l'ús de les noves tecnologies a l'aula no ha de limitar-se a l'instrumental, sinó que fonamentalment ha d'integrar-se a l'àmbit del qual és metodològic. És a dir, no es tracta d'utilitzar les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement com a mera eina de transmissió dels continguts curriculars tradicionals, sinó de concebre la seva inclusió a la vida de l'aula com a forma privilegiada d'introduir als alumnes a un llenguatge –el digital– que indefectiblement haurà d'utilitzar en el seu futur acadèmic i professional.
La lògica del món professional ha experimentat a les últimes dècades profundes transformacions. Així, la digitalització ha fet que al factor de la mobilitat, conforme al qual van desaparèixer els llocs de feina definitius i les competències estables, se li hagin incorporat, per a potenciar-lo i redefinir-lo, el de la transversalitat. La digitalització tendeix a diluir fronteres entre àmbits d'activitats que abans funcionaven com a compartiments estancs. El temps de les responsabilitats lligades a funcions definides i poc canviants està en trànsit de concloure, fet al qual se li ha d'afegir que l'empenta del digital està generant treballs que fa poc temps no existien, i es preveu que aquesta tendència creativa es farà més forta en el curt i mitjà termini.
Aquest panorama líquid reclama fàcil resposta adaptativa i versatilitat, professionals amb capacitat per reciclar-se ràpidament i assumir noves funcions. En aquesta línia, el “Libro Blanco para el diseño de las titulaciones universitarios en el marco de la economía digital”, elaborat pel Ministeri d'Indústria, apunta a la necessitat que els titulats universitaris comptin amb una “formació genèrica i transversal important” en competències digitals. En aquest sentit, tant el Ministeri com la Conselleria d'Ensenyament semblen assenyalar un mateix objectiu: el d'adquirir no tant un coneixement especialitzat com una “cultura digital” que permeti moure's amb èxit en la dinàmica del transvasament i la multitasca que ja defineix la realitat professional dels nostres dies.