Altres

El llegat d'elles

‘Las Sinsombrero' es converteix en una sèrie de cinc documentals per completar el relat de la història cultural

Ha estat premiat com a millor documental televisiu al festival Docs Barcelona

Se'ls va acu­dir treure's el bar­ret, un dia, com un acte rup­tu­rista però també sig­ni­fi­ca­tiu d'un canvi d'època, i van ser ape­dre­gats a la Puerta del Sol. Eren García Lorca, Dalí i les pin­to­res Mar­ga­rita Manso i Maruja Mallo, la qual relata l'anècdota a Las Sin­som­brero , el pro­jecte que l'any 2009 va ini­ciar la pro­duc­tora i direc­tora de cine Tània Balló (Bar­ce­lona, 1977) amb l'objec­tiu de recu­pe­rar la memòria d'escrip­to­res, poe­tes­ses, escul­to­res, pin­to­res i pen­sa­do­res, les figu­res feme­ni­nes des­ta­ca­des dels anys trenta, les quals advo­ca­ven per un nou model de dona, i que es van treure el bar­ret, símbol de trans­gressió, perquè les enco­ti­llava intel·lec­tu­al­ment i les rele­gava a la figura d'espo­ses i mares.

Tània Balló va voler rei­vin­di­car no només els noms en femení, obli­dats per la història de la cul­tura espa­nyola i pels manu­als de text, del grup de la Gene­ració del 27 , sinó posar en rellevància la seva obra.

“És una absència dolo­rosa, però en aquest cas ho és més perquè ens tro­bem davant la gene­ració feme­nina més potent de la història cul­tu­ral espa­nyola”, diu Balló en referència a noms com la pin­tora sur­re­a­lista Ánge­les San­tos, la pin­tora i escul­tora Marga Gil Roësset, l'actriu i poe­tessa Jose­fina de la Torre, la poeta Ernes­tina de Cham­pourcín o la filòsofa María Zam­brano. “No es tracta només d'una injustícia històrica de gènere sinó d'un relat que falta a la veri­tat i és incom­plet i de poder gau­dir d'una obra abso­lu­ta­ment necessària.”

Podem tro­bar l'equi­va­lent a Cata­lu­nya? Tània Balló men­ci­ona, com una de les dones impor­tants d'aque­lla gene­ració, Mercè Rodo­reda. Un dels ele­ments que fa consciència de grup són les tro­ba­des al Lyceum Club Feme­nino . Hi ha una seu a Bar­ce­lona, a la Via Laie­tana, que s'ini­cia el 1931 i hi par­ti­ci­pen Aurora Ber­trana, Enri­queta Sèculi, Carme Cortés, María Car­ra­talà, Elvira Augusta Lewi, Jose­fina Bayona o Luz Mora­les, pri­mera i única dona direc­tora de La Van­guar­dia.

Quant al perquè de l'oblit, Tània Balló recorda els 40 anys de dic­ta­dura com a gran llosa –la majo­ria s'exi­lien però les que es que­den adap­ten un per­fil sim­pa­tit­zant amb el que el règim imposa com a cul­tura feme­nina– però també remarca la gran man­cança de la tran­sició, que “no es va escriure en femení”: “A diferència d'ells, Alberti per exem­ple, elles no són recu­pe­ra­des com a heroïnes.” Balló hi afe­geix, a més, que no hi ha una “torxa de trans­missió gene­ra­ci­o­nal”.

Las Sin­som­brero és un pro­jecte transmèdia, glo­bal, que inclou un docu­men­tal tele­vi­siu– pre­miat el fes­ti­val Docs Bar­ce­lona–, un web­doc , cam­pa­nyes a les xar­xes soci­als , un lli­bre , i una ves­sant edu­ca­tiva; a pro­posta d'IU es va apro­var que s'inclo­guin als manu­als. Així, Balló està tre­ba­llant en un segon docu­men­tal; l'objec­tiu és fer-ne una sèrie de cinc per com­ple­tar, amb el seu lle­gat, el relat de la història cul­tu­ral del segle XX.

LA FRASE

No és només injustícia històrica de gènere sinó també de memòria cultural
Tània Balló
directora del projecte
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia