Comunicació

comunicació

El boom turístic d’Eivissa i Formentera, i el fosc negoci del tabac, aquest dimecres a “60 minuts”

“La revolució turística” mostra la transformació radical de les illes, que fa 60 anys vivien amb una economia de subsistència i, ara, són una destinació turística de primer ordre

“Grans tabaqueres, consumidors petits” mostra la cara més fosca de la indústria del tabac: com ara reclutar nous clients, sobretot nens

El programa “60 minuts”, espai de referència de documentals periodístics sobre temes d’interès mundial, estrena aquest dimecres 28 de juny els reportatges “La revolució turística” i “Grans tabaqueres, consumidors petits”.

“La revolució turística” mostra la transformació radical de les illes d’Eivissa i Formentera, que fa 60 anys vivien amb una economia de subsistència i, ara, són una destinació turística de primer ordre.

El documental, dirigit per Pablo Alcántara i Rafael Alcántara (producció de Pauxa Films), recorre els últims anys d’aquestes illes i mostra els grans canvis en la seva societat i territori, partint de com eren Eivissa i Formentera en els anys cinquanta del segle XX, i avançant dècada rere dècada fins a l’actualitat.

El documental -premiat al Festival de Cinema El Món del Viatge, a Lloret de Mar (2015), i a l’Atlantidoc, el Festival Internacional de Cine Documental d’Uruguai (2014)- compta amb l’actriu eivissenca Tita Planells com a conductora, i amb el testimoni d’un ampli ventall d’entrevistats, entre els quals hi ha Javier Mariscal, Antonio Isasi, Carles Sans, Vicente Valero, Abel Matutes, Erwin Bechtold, Antonio Colinas, Silke, Charo Ruiz, Carlos Martorell, Pau Riba, Enric Majoral, Gerard Quintana o Míchel.

La transformació progressiva de les illes es mostra a partir de les imatges d’arxiu i infografies que permeten comparar les recreacions dels passat amb les imatges actuals corresponents. Pel que fa a la banda sonora, hi participen músics com Pau Riba, Caïm Riba, Paco Fernández, Manolo Díaz, Known Rebel, Takeoff Studios, Ressonadors, Hugh Levick, Palermet, Marcial Rodríguez o Fernando García.

“La revolució turística” acosta al públic la complexa realitat de les illes Pitiüses, reflexiona sobre com eren, com han evolucionat i com preparen el futur.

El fosc negoci del tabac

I després, “Grans tabaqueres, consumidors petits”. La investigació d’aquest documental dirigit per Paul Moreira, amb la col·laboració de Pedro Brito da Fonseca mostra la cara més fosca de la indústria del tabac: com ara reclutar nous clients, sobretot nens, tot i que tracta de mantenir-ho amagat.

Durant dècades, la indústria tabaquera va mentir sobre els perills dels cigarrets. Després, de mica en mica, van introduir i mantenir el dubte, deixant que la gent pensés que potser el tabac no era tan perillós, que encara existien incògnites, que certs fets podrien ser “interpretats” i que tot era subjectiu.

Avui dia, les certeses científiques i mèdiques apareixen com a etiquetes d’advertiments en cada paquet de cigarrets: “Fumar mata, causa càncer i provoca atacs cardíacs”. No es pot fumar en espais públics, es prohibeix per llei la venda de tabac a menors d’edat i, de vegades, depenent del país, a persones menors de 21 anys. Això ha suposat que els venedors de tabac perdin terreny a nivell global.

Malgrat els obstacles, la indústria dels cigarrets continua trobant nous clients, entre els joves dels països pobres i desenvolupats. La lleialtat a la marca es crea a una edat primerenca; el 80% dels fumadors actius es va iniciar abans dels 18 anys. Ningú no comença a fumar als 30 -o molt rarament-.

La investigació de “Big tobacco, youg targets” demostra com la indústria tabaquera continua prioritzant sobretot els nens, com sempre ha sabut manipular el públic per atreure’l al consum de tabac i com tracta de mantenir-ho amagat. Per als venedors de tabac, la situació es torna cada vegada més i més difícil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.