La CNMC multa Mediaset i Atresmedia per pràctiques anticompetitives en la comercialització de publicitat
L’import de les sancions és de 77 milions d’euros
Les dues cadenes estan obligades a modificar l’estratègia publicitària en tres mesos
La Comissió Nacional de la Competència (CNMC) ha sancionat a Mediaset i Atresmedia per pràctiques anticompetitives en la comercialització de la publicitat en televisió, que entenen que vulneren les normes de competència i tenen com a efecte limitar la capacitat de la resta de televisions per poder competir en la captació d’ingressos publicitaris.
Segons el comunicat de la CNMC, el resultat ha estat concentrar en els seus canals una quota conjunta que supera el 85% de tot el mercat.
La resolució, feta pública aquest dimecres, obliga a modificar el sistema actual de comercialització de la publicitat de les dues cadenes en un termini màxim de tres mesos. La sanció total per a les dues cadenes de televisió s’eleva a 77.100.000 d’euros.
Aquesta quota és superior a la que els correspondria en un mercat competitiu. D’aquesta manera, segons la CNMC, limiten la capacitat de la resta de canals de televisió per captar ingressos per publicitat, amb risc de veure expulsats del mercat.
Les dues cadenes havien pagat uns incentius a les agències de mitjans denominats ‘extraprimes’. Aquesta retribució als intermediaris estava condicionada al fet que cada agència arribés a un determinat volum o quota d’inversió sobre el conjunt de la publicitat facturada a Mediaset i Atresmedia. Els ingressos procedents d’aquestes primes especials tenen un pes important en el compte de resultats de les agències, segons la Comissió.
D’altra banda, les dues cadenes comercialitzen de manera habitual la publicitat en paquets o mòduls de canals. A cada mòdul s’inclouen un dels canals amb més audiència amb altres canals de menor audiència de cada cadena. D’aquesta manera, aconsegueixen que la concentració publicitària es produeixi també en els canals de menor audiència de Mediaset i Atresmedia.
D’altra banda, la presidenta en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Núria Llorach, ha considerat “històrica” la sanció de 77,1 milions d’euros que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha imposat a Atresmedia i Mediaset per pràctiques anticompetitives en la comercialització de publicitat.
Segons Llorach, aquesta “situació d’abús de posició dominant” ha perjudicat els últims anys la capacitat de generar ingressos comercials de la CCMA i de la resta de mitjans públics. La també presidenta de torn de la Federació d’Organismes de Ràdio i Televisió Autonòmics (Forta) ha subratllat que “més important que la sanció” és que la CNMC “obliga a canviar” les polítiques comercials de les dues empreses.