Apagada planetària a internet per un problema tècnic del gegant Fastly
Durant dues hores no es podia accedir als webs de grans mitjans de comunicació, xarxes socials i comerç
L’empresa no n’ha revelat el motiu
“Error 503, el servei no està disponible. El servidor està ocupat, provi-ho més tard!” Aquest era l’universal i sintètic missatge que apareixia ahir al migdia quan s’intentava accedir a webs de mig món. El problema provenia del proveïdor de serveis informàtics Fastly, amb seu a Califòrnia, i segons mateixa empresa –un dels gegants del sector– és tècnic i ja està identificat, encara que no n’ha fet públics els detalls.
Els problemes van començar a les dotze del migdia, hora catalana, quan els internautes constataven que no podien accedir a pàgines com ara Spotify, Amazon, CNN, The New York Times, TV3, El País o Le Monde, per citar solament alguns dels mitjans de comunicació referents, empreses o xarxes socials que van veure emmudit totalment o parcialment el seu servei. L’afectació va ser seriosa, perquè va abastar fins i tot empreses que tenen la seva arquitectura de servidors, com Amazon o Google. Fundada el 2011, Fastly és una de les principals i considerades millors empreses del seu sector, i dos minuts abans de l’apagada va emetre una incidència assegurant: “Estem investigant el possible impacte en el rendiment de les nostres xarxes de distribució de continguts.” Dues hores més tard, cap a la una hora catalana, la companyia californiana assegurava: “S’ha identificat el problema i ja s’ha aplicat una solució.” Els webs tornaven a respondre, tot i que alguns amb una mica més de lentitud durant una bona estona.
Una xarxa de servidors amb què navegar ràpid
Fastly és un tipus d’empresa de les que s’anomena un CDN (Content Delivery Network, en anglès), que estructuren xarxes de distribució de continguts, amb servidors distribuïts arreu del món. La funció: ajudar els webs a funcionar i lliurar continguts de manera òptima. És a dir, de forma ràpida i segura, fent anar la informació de tot tipus a través de la qual naveguem de punta a punta del globus. Per fer-ho possible, empreses com Fastly repliquen els webs dels seus clients per tal que la velocitat que tarda a carregar-se per a l’usuari sigui breu, tenint en compte que com més lluny sigui l’usuari del web, més tardaria a carregar-se. Si en aquest mapa de servidors, algun té problemes, com sembla que va passar ahir, tota la xarxa se’n veu afectada. Fastly, amb un negoci orientat a les grans multinacionals, no va explicar concretament quin ha estat el problema, tot i que va informar de l’evolució cada deu minuts.