Acostar-se als genis
James Rhodes apadrina ‘Jimmy & The Magic Key’, una sèrie animada catalana que acosta els nens a figures de la música clàssica com Mozart, Bach i Chopin
Acostar el món de la música clàssica i els compositors més famosos als nens amb una figura de la talla de James Rhodes. Aquest és l’objectiu de Jimmy & The Magic Key, una sèrie animada produïda el 100% a Catalunya, amb el suport i la implicació total del pianista i escriptor britànic. Jordi B. Oliva, productor executiu d’Imagic TV i ànima del projecte, explica que se li va ocórrer, “literalment”, “en una tarda rúfola i gris” al seu despatx”. “Escoltava música clàssica de fons i vaig tenir com un flaix: per què no fer una sèrie d’animació sobre la música clàssica?” Per donar-li mes ressò, va pensar que el protagonista podia ser algú famós: “Em va venir al cap James Rhodes, perquè tots dos compartim la sensació que vivim en una societat en què hi hauria d’haver més educació musical per als nens. És fonamental per al desenvolupament de les persones.”
Rhodes, molt implicat
James Rhodes és tot un fenomen musical i ha ofert recentment dos concerts de sonates de Beethoven al Liceu i a l’Auditori de Girona. Jordi B. Oliva no el coneixia personalment, però li va fer arribar la idea al seu mànager i “la sorpresa va ser que al cap de dues hores ja m’havia respost que li encantava”, recorda Jordi B. Oliva. El pianista s’ha bolcat en el projecte amb el mateix entusiasme, “no només perquè el representa a ell, sinó també perquè els valors de la sèrie encaixen amb el que ell defensa sobre l’educació infantil, la música i els nens”. El músic i escriptor va patir abusos sexuals en la seva infantesa i ha ofert la seva col·laboració al govern de Pedro Sánchez per fer reformes legals contra la pederàstia.
El protagonista de la sèrie, Jimmy, és l’àlter ego del músic i té un piano màgic que li permet de viatjar en el temps i conèixer els grans compositors de la música clàssica: Bach, Beethoven, Chopin, Mozart, Haendel, Debussy, Verdi, Rossini, Vivaldi, Wagner, Schubert, Dvorák, Bizet, Puccini... “James Rhodes posa la veu al personatge. Està molt content, creu molt en aquest projecte i diu que és una de les coses més engrescadores en què participa actualment.” El productor defineix Jimmy & The Magic Key com “una sèrie d’aventures i viatges en el temps que alhora ens permet de conèixer els grans compositors del passat, amb la qual cosa té un doble aspecte d’entreteniment i educativa”. “Volem plantar la llavor d’un coneixement musical que permeti en el futur d’aprofundir-hi si interessa.”
Versió original anglesa
La sèrie consta de 52 episodis de set minuts i està adreçada a nens d’entre sis i nou anys. És previst que s’estreni el desembre del 2021. La versió original és en anglès, perquè ni Televisió de Catalunya ni l’ICEC s’han interessat pel projecte. Jordi B. Oliva ha buscat i trobat finançament de coproductors internacionals. “Imagic té bona relació amb TVC –comenta– i com a producció catalana feta a Barcelona m’hauria agradat que els nens la veiessin en català a Super3, però la van rebutjar perquè no la consideraven apropiada.” “És una producció feta el 100% a Catalunya, perquè com a productor crec en la força de la indústria de l’animació de Catalunya i la manera de creure-hi és invertir-hi, tot i que em pugui sortir més car que externalitzar la producció.” “L’ICEC tampoc va creure que fos interessant, ni tan sols per a les línies d’ajut al desenvolupament, amb què es dona suport a moltes produccions”, es lamenta.
Per crear el personatge van fer “una mena de càsting amb il·lustradors perquè creessin un nino de James Rhodes i un Beethoven, i el mateix Rhodes va triar”. L’autor del disseny és Joan Guardiet, director d’art de la sèrie.A més de les figures de la música clàssica, “també hi ha una feina de reivindicar figures que la història ha oblidat com per exemple la germana del Mendelssohn, Fanny, que va composar molta obra del seu germà Felix, però les firmava ell”, destaca el productor executiu.En cada un dels 52 episodis, Jimmy, la seva neboda Lola i l’ocellet Fuga tenen un conflicte, viatgen al passat, coneixen el compositor i gràcies a ell resolen el problema en el present. “Cada capítol se centra en el compositor protagonista i coneixem les peces més conegudes i altres de menys, perquè els nens vagin educant l’oïda a diferents estils i èpoques.”