Comunicació

Comunicació

TV3 recorre als ‘talent show’ per recuperar el públic jove

Influents i en català

Una nova fornada de ‘streamers’, ‘podcasters’, ‘tiktokers’ i ‘youtubers’ fa forat a les xarxes comunicant-se en català

L’SX3 s’afegeix a la causa amb programes com ‘InfluenX3r’, amb el qual cerca abonar un planter per potenciar la creació de continguts en català a les xarxes socials, amb l’objectiu de poder ser un referent per als joves catalans

Tant a Instagram com a Tik Tok, dues de les xarxes socials més populars del moment entre els més joves, s’hi balla, canta, actua, imita, recomana i, fins i tot, s’educa. Els seus usuaris se senten atrets per la immediatesa imperant d’una plataforma que aposta per oferir vídeos curts. És tanta la seva influència, que fins i tot Youtube sembla que perd pistonada davant aquesta tendència. Però, i el català? A diferència de les comunitats de Twitter i Facebook, on encara hi roman un cert oasi lingüístic, la nostra llengua s’ha dissolt talment com si fes una llarga travessa pel desert, perduda entre la immensitat d’un univers on l’anglès i el castellà predominen en l’oferta de continguts.

Tanmateix, no tot està perdut. La de creadors de continguts en català és una indústria en expansió i des de l’últim boom del sector, abonat per la pandèmia i el confinament, comencen a treure el cap una nova fornada de streamers, podcasters, tiktokers i youtubers que intenten fer forat. Però com que s’ha de picar encara molta pedra, TV3, exercint l’essència d’un bon servei públic i amb la posada en marxa del nou Súper 3, l’ SX3 , s’han afegit a la causa i treballen per potenciar la creació de continguts en català a les xarxes socials, amb l’objectiu de poder ser un referent per als joves catalans.

És així com ha nascut InfluenX3r , un concurs a l’estil Eufòria –amb un pressupost molt més modest– en què deu aspirants a influenciadors han de resoldre proves i reptes que el públic de la cadena vota. El premi per al guanyador serà participar en una producció de l’X3 i millorar el setup i l’equipament audiovisual. La popular influenciadora Laia Oli és l’encarregada de presentar aquest projecte, que es pot seguir a través de totes les plataformes de l’SX3: apps (mòbil i smart TV), a la carta i a les xarxes socials.

Crear el planter “no és gens fàcil”

Laia Servera, cap del departament d’infantils de TV3, explica com va ser aquest procés. “Quan van començar a crear l’SX3 teníem clar que l’element digital i de xarxes socials era fonamental: sabem que els nens hi són, però que per arribar a ells via televisió ja no, ho havíem de fer via xarxes.” Després d’aquest primer pas, la maquinària es va focalitzar a incentivar la llengua, oferir més eines i ajudar aquells comunicadors generadors de contingut digital en català. Com?

Servera explica que van apostar per diferents fórmules. Per una banda, oferir una finestra nova de comunicació a aquells generadors de contingut joves amb cert reconeixement a les xarxes, amb espais com Random, on poden expressar i bolcar continguts a la nostra marca. En aquest cas, “nosaltres ens emmotllem a la forma de difusió”, remarca. El següent era crear i abonar el planter, buscant nous generadors de contingut joves que vulguin expressar-se en català en l’àmbit digital i que fins ara pel sigui no ho fan. És aquí que Servera opina –remarca que aquesta és una lectura que fan després d’estudiar el mercat– que “hi ha molta gent amb ganes de comunicar-se, i comunicar-se en català digitalment”. “Ara bé, els que fa temps que es comuniquen fan el pas al castellà. No ens costa trobar joves que no siguin coneguts que vulguin expressar-se en català, però sí que ens costa trobar generadors de continguts en català amb cert èxit que parlin en català. Això ens costa molt i sempre són els mateixos.” D’aquí que sigui contundent: “Això vol dir que les coses per als generadors de continguts en català no és gens fàcil.”

Per a la franja del X3 (la branca juvenil) s’ha apostat per buscar un univers de comunicadors digitals el màxim de divers possible: comunicadors que s’expressen en un català “correcte”, comunicadors que “creiem que tenen moltes coses a dir i volem fer conèixer” i comunicadors amb molts seguidors catalans que s’expressen en castellà “però que també ara amb aquesta finestra que els oferim fan el pas al català”. Com és el cas de la presentadora d’InfluenX3r, Laia Oli (Tik Tok 1,3M; Instagram 180K).

Una situació molt complexa

Si algú dubta de la tria, Laia Servera ho té clar i ho argumenta amb pes: “No creiem que estiguem en una situació de ser escrupolosos, francament. Al contrari, hem de ser el màxim d’oberts possible per buscar el màxim de rendibilitat a les nostres apostes”, perquè, com adverteix, “tenim molt poques bales a la recambra”. La situació, segons ella, “és molt complexa, i no tindrem gaire oportunitats d’èxit”. Confien que la Laia Oli no només portarà continguts en català, “sinó que arrossegarà alguns seguidors al nostre ambient; aquells que l’escoltin i la sentin com a pròpia”. I és que tot suma.

“Anys i anys, per molts anys...”
Molts pares i mares estan més que feliços per l’aposta per un nou canal dedicat als més petits i joves, l’SX3. Sobretot per la branca infantil, l’S3, de la qual es nota molt l’èxit i amb el qual es confia que es pugui tornar a forjar un imaginari de país, com el que els més grans vam viure: uns gràcies a ‘Bola de Drac’, altres amb ‘Doraemon’, gràcies a la comunió creada amb el club o la família Súper3. El context ara, però, és molt més complicat, el consum no és el mateix, molts petits han crescut amb la ‘Patrulla canina’, que no parlen precisament català.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia