SÍLVIA COBO
PERIODISTA, BLOCAIRE I EXPERTA EN XARXES SOCIALS
“Al meu Facebook, jo vull anar amb pijama”
Com ens informem els catalans?
El gran mitjà de comunicació és encara la televisió, que té una penetració del 91%, després vénen les revistes i la ràdio. La novetat en els últims dos anys és que internet ha superat els diaris en nivell de penetració. Però la d'internet és només del 50% de la societat, per tant, la meitat dels catalans no és a internet. Tot i això, la distinció entre informar-se en la premsa en paper o fer-ho al web no és tan senzilla ja que la majoria d'informació a internet prové dels diaris en paper. A més, hem començat a tenir hàbits de multitasca: consumir diferents mitjans a la vegada.
Desapareixerà la premsa en paper?
Ningú no ho sap. Als Estats Units estan fent projeccions per carregar-se les rotatives en sis anys. A Europa, no és viable tanta velocitat: potser parlem de quinze anys. La novetat podria ser que la premsa deixi de ser diària i passi a ser setmanal i reinventar continguts cap a l'opinió i l'anàlisi. Tot i això, l'evolució va a diferents velocitats. Molts lectors encara busquen notícies com les de sempre, no miren gaire la tele i no tenen ni connexió a internet. No parlem d'un sol tipus de lector. La premsa seguirà existint, però la informació haurà de durar més de 24 hores per als que els agrada llegir i tenir una experiència lectora potent.
Ara diuen que el gran canvi és informar-se a través de Twitter i Facebook.
Sí, però els mitjans seguiran existint ja que les xarxes socials es nodreixen bàsicament d'ells. Algú ha d'escriure la notícia que després compartim o critiquem. Sempre hem compartit les notícies, ho fèiem al bar o entre amics; el canvi és que ara es veu en un lloc concret i aquesta conversa és pública i genera noves converses, nous amics... El tema és que s'ha generat un nou espai de trobada gegant: al món, Facebook té 400 milions d'usuaris i Twitter, 100 milions; a l'Estat, 13 milions de persones són a Facebook i entre 2 i 4 milions, a Twitter. Però Twitter i Facebook no tenen res a veure en el seu ús i el seu públic.
Expliqui-m'ho, si us plau.
Facebook és un mitjà de comunicació de masses. Hi és tothom i és generalista, s'hi tracta de tot. Quan lligues ja no et pregunten pel telèfon sinó per l'usuari de Facebook. A Twitter, en canvi, hi ha una alta especialització professional i la gent busca informació. Els meus amics estan a Facebook i no a Twitter. No tothom ho fa així. Hi ha qui barreja i aleshores pots tenir problemes. Al meu Facebook vull anar en pijama i moure'm en confiança.
Imagini's un lector que no miri gaire o gens internet. Per on pot començar?
El primer que ha de fer és preguntar-se per què vol accedir a internet. Per treure'n profit ha de tenir una motivació o un interès perquè si no, no saps on vas i t'ofegues en el caos. Per exemple, vol llegir de cuina, de bicicleta o de triatló? Internet no són només correus electrònics i notícies. Si t'agrada el triatló, comences a seguir un bloc o un web de triatló i vas estirant del fil, coneixent gent interessada pel triatló i creant comunitat.
Com es pot afrontar l'excés d'informació, immediatesa i velocitat a internet?
Per començar, diria: “Tranquils. No ens posem nerviosos ni ens deixem impressionar”. Pots seguir blocs i webs, pots descobrir Twitter i Facebook i aniràs descobrint què t'aporta més. Sembla que l'última cosa que ha passat és el més important: però això no és cert. Cal racionalitzar. No obsessionar-se a seguir-ho tot. Arriba un moment en què necessites apagar l'ordinador i anar a dormir.
k
Enllaços relacionats
Enllaços relacionats
Publicat a
- El Punt. Barcelonès Nord 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Barcelona 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Camp de Tarragona 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Comarques Gironines 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Penedès 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Maresme 05-07-2011, Pàgina 15
- El Punt. Vallès Occidental 05-07-2011, Pàgina 15