‘L'Internauta' i el fenomen de les ‘Creative Commons'
Barcelona acull un festival de cinema fonamentat en la idea de la producció cultural lliure
Entrevista amb Luis Roman, director del certamen
Sembla que a l'era d'internet ha posat en crisi el concepte del copyright. Si més no, aquesta idea quedava antiquada i desfasada. Així doncs, al final de l'any 2002 van néixer de la mà del jurista nord-americà Lawrence Lessig les llicències Creative Commons (CC).
Aquesta iniciativa consisteix en un conjunt de llicències que traslladaven el concepte del programari lliure, que ja feia temps que circulava, a àmbits no informàtics per donar l'opció als creadors de continguts d'explicitar que permetien a terceres persones de fer servir, copiar o modificar la seva obra sota unes condicions determinades.
Ara fa deu anys, les primeres llicències Creative Commons es van traduir al català i es van adaptar al nostre context legal.
Passat tot aquest temps, les Creative Commons s'han anat desenvolupant sobretot en el terreny cultural digitalitzable: la música i l'àudio, els llibres i l'edició, la fotografia i el vídeo... i també el cinema.
Això últim queda clarament demostrat aquest cap de setmana amb el Barcelona Creative Commons Film Festival (BccN), el primer festival cinematogràfic del món amb llicència Creative Commons. A L'Internauta d'aquesta setmana, un programa produit per Vilaweb, es parla amb el director d'aquest festival, Luis Roman.
Val a dir que aquesta festival va començar dijous i que finalitza aquest diumenge, a l'auditori del Museu d'Art Contemporani de Barcelona, en el qual es poden veure una trentena de films etiquetats amb alguna d'aquestes llicències.
Tot el material presentat, a més, té una història al darrere que qüestiona el model de la indústria cinematogràfica.
Per això en cada projecció s'ha convidat l'autor i en aquesta ocasió, a més, s'han enfortit les activitats i tallers paral·lels.