Comunicació

Deu anys lletrejant

El concurs lingüístic ‘Pica Lletres', que mobilitza més de deu mil alumnes de secundària i més de 200 centres, comença un nou curs amb la gravació de les edicions territorials

Un total de 21 televisions i 24 ràdios locals incorporen el concurs a la seva oferta
La gran final s'emet també pel canal Super3

Els adolescents nord-americans viuen amb passió, com el ball de fi de curs i la festa de la graduació, el National Spelling Bee. Popularment conegut com a Bee, és un concurs lingüístic d'àmbit nacional en què els estudiants dels instituts competeixen per lletrejar paraules. La pel·lícula documental Spellbound (2002) de Jeff Blitz recull la pressió que suposa aquest concurs, ideat per evitar que es cometin errors ortogràfics en l'escriptura de l'anglès; en el fons planteja, però, la lluita per l'èxit. Va ser aquesta pel·lícula, així ho explicava a El Punt Avui el 2006, el que va inspirar el periodista Carles Porta a adaptar el Bee a Catalunya. A través de la seva productora, Audiovisuals Antàrtida –creadora també del concurs lingüístic de TV3 Bocamoll (2007-2011) i actualment responsable de la pel·lícula Segon origen–, va néixer, la primavera del 2006, el concurs Pica Lletres , amb una vocació clarament educativa i d'aposta per fomentar la llengua d'una manera engrescadora: jugant. “La combinació de català i adolescents és molt atractiva”, explicava Porta fa gairebé deu anys. Vist en perspectiva, els concursos televisius que juguen amb la llengua s'han posat de moda entre l'audiència més jove, fins i tot infantil, arran del seguiment que tenen els concursants de rècord d'El gran dictat.

expansió territorial

Pica Lletres, que realitza La Xarxa de Comunicació Local, que agrupa els principals canals locals i produeix Antàrtida, mobilitza actualment més de deu mil alumnes de secundària i més de 200 centres de tot Catalunya. Són xifres que augmenten any rere any, a causa de l'expansió territorial del projecte, que ja comprèn unes trenta comarques. En aquest sentit, en gairebé deu anys Pica Lletres ha complert l'objectiu que s'havia marcat des del principi: ha passat de ser un esdeveniment local –el qual també contribueix a vertebrar el territori– a convertir-se en l'esdeveniment d'abast nacional més important d'aquestes característiques.

Pica Lletres inicia ara el nou curs amb la gravació de les edicions territorials. Des de La Xarxa es destaca a més que el concurs, a banda del valor afegit que suposa com a eina per als centres educatius a l'hora de fomentar el català, ha aconseguit acostar els més joves a la televisió o emissora municipal més pròxima. Els directors dels canals locals valoren la iniciativa ja que no és fàcil conquerir el públic adolescent tenint en compte la disparitat de fonts de consum audiovisual als quals estan avesats.

Quant a la dinàmica, els alumnes s'han d'afrontar a proves de lletreig i jocs lingüístics. Hi ha un jurat de filòlegs pendent dels encerts i errors dels participants. Pica Lletres té una primera fase territorial (les eliminatòries es graven als municipis amb centres participants de la zona) i una segona fase nacional en què els vencedors de les diferents edicions locals competeixen en la gran final del juny de la qual en surt el guanyador absolut d'aquell curs.

Orígens

El programa va néixer el 2006. Aquell any, Pica Lletres es va emetre per set canals locals i va mobilitzar un centenar de centres. Avui dia aquestes xifres s'han més que duplicat. Fa dos anys es va posar en marxa, a més, una edició radiofònica que es pot escoltar per les emissores locals i recentment s'ha creat una aplicació del concurs per a dispositius intel·ligents, tant per a Apple com per a Android, amb jocs lingüístics aptes per a tota la família.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia