Comunicació

Els súpers s'han fet grans

El Super3 bufa 25 espelmes consolidat com l'univers infantil en català de referència traspassant l'àmbit televisiu

La idea de club va arrelar ràpidament amb activitats més enllà de la pantalla
Actualment hi ha prop d'un milió i mig de súpers, alguns dels quals són pares i mares de súpers

Hi ha súpers que són pares. De fet, la franja d'edat amb més carnets és de 0 a 4 anys, cosa que demostra el grau d'identificació de diverses generacions amb el Super3 , un club infantil nascut a la televisió però que ja fa temps que ha traspassat la barrera de la pantalla i ha esdevingut un fenomen social com es demostra cada octubre amb la Festa dels Súpers.

Aquesta setmana bufarà 25 espelmes –TV3 va posar-lo en marxa l'11 de febrer del 1991– i en l'any del seu quart de segle s'han preparat diverses activitats per commemorar el superaniversari: des d'una exposició al Palau Robert, al març, fins a un llibre per Sant Jordi i l'edició d'un doble disc, perquè la música ha estat un dels “elements troncals” de la història del Super3, segons el seu actual director, Dani López.

Creat per Anna Ribas i Joan Sibina –a la imatge amb Oleguer Sarsanedas, aleshores director de programes de TV3, lluint el guant de superheroi, la Supermà–, el programa combinava dibuixos animats amb gags protagonitzats per personatges com ara en Petri, la Noti, en Tomàtic, el Megazero, que era el dolent.

El 1991, el Club Super3 va suposar un trencament del tipus de programació infantil de principis dels anys noranta. “Va saber comunicar-se amb els nens amb el seu llenguatge i no els tractava des d'un punt de vista paternalista”, assenyala Dani López. La clau de l'èxit no va ser només dirigir-se als nens d'una manera intel·ligent, fent-los protagonistes, sinó treballant també conceptes com ara la imaginació, la cultura de l'esforç, la solidaritat, fomentar hàbits de lectura, a més de proposar activitats culturals i lúdiques arreu del país, fent territori i proximitat. Aquestes característiques van arrelar ben aviat amb la idea associativa d'un club, lligat amb el sentiment de pertinença de l'espectador. Les últimes dades són que hi ha un milió i mig de súpers, alguns dels quals són pares i mares de súpers.

El programa infantil ha passat per diverses etapes, amb la consegüent renovació de personatges, l'última el 2006, amb un nou format, més en la idea d'una sitcom amb una família protagonista: en Fluski, en Roc, l'Àlex, en Pau, la Lila i la Pati Pla.

El Super3 també s'ha adaptat a les noves tecnologies, el gran canvi d'aquests 25 anys, oferint els continguts a través de diverses plataformes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.